Muotia ja tähtiä -tapahtuma on Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) Uudenmaan piirin perinteinen hyväntekeväisyysmuotinäytös. MLL UP Muotia ja tähtiä -muotinäytöksen päätarkoituksena on kerätä varoja MLL:n Uudenmaan piirin ennaltaehkäisevään lapsiperhetyöhön sekä lisätä ihmisten tietoisuutta vapaaehtoistyön merkityksestä yhteiskunnassa.
Kuluneena keväänä maailmaa järkytti Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa, jonka vuoksi tapahtuman tuotot päätettiin ohjata lyhentämättömänä Ukrainasta paenneiden lapsiperheiden auttamiseen. Ahjo oli mukana alusta alkaen tukemassa tärkeää työtä lapsiperheiden hyväksi. Tuki ukrainalaisille lapsille teki työstä merkityksellistä juuri tässä hetkessä.
Haaste
Tapahtuma on aikaisempina vuosina näkynyt hyvin seurapiiripalstoilla julkisuudesta tuttujen mallien vuoksi, mutta MLL:n omat viestit toiminnasta ja sen merkityksestä eivät ole näkyneet. Keskeisimpänä haasteena oli, kuinka ydinviesteistä voidaan puhua kiinnostavasti niin, että samalla kannustetaan ihmisiä ostamaan lippuja tapahtumaan. Haasteena oli myös keksiä perinteisestä tapahtumasta uusia ja kiinnostavia mediakulmia, joita ei ole aikaisemmin hyödynnetty.
Ratkaisu
Kirkastimme MLL:n yhteiskunnalliset viestit helposti ymmärrettäviksi ja jaettaviksi sisällöiksi. Tässä projektissa vaadittiin nopeutta, mahdollisuuksiin tarttumista, sosiaalisen median tyylilajin ja ominaisuuksien tuntemista sekä laajaa ymmärrystä vaikuttajaviestinnän toimintalogiikasta. Käynnistimme laajat PR-toimet sekä laadimme strategian tapahtuman sosiaalista mediaa varten. Ahjo oli läsnä tapahtumailtana, ohjasi malleja press kitillä ja tuotti sisältöä someen.
Mediapitchien avulla MLL Uudenmaan piirin toiminnanjohtaja Pia Metsähuone ja tapahtumassa esiintyvä oopperalaulaja Angelika Klas pääsivät kertomaan tapahtumasta MTV:n Uutisaamussa samana päivänä, ja Iltalehti teki jutun MLL:n vuoden vapaaehtoisesta. Lisäksi tapahtumassa malleina toimineet julkisuuden henkilöt jakoivat Ahjon tuottamia sisältöjä ja MLL:n ydinviestejä sosiaalisessa mediassa.
Asiakaskokemus