Töitämme
Teemme Helsingistä käsin kansainvälisesti palkittua viestintää yhteistyössä asiakkaidemme kanssa.

Pro bono: MLL UP – Myönteinen some pyörimään Ukrainan lasten hyväksi

Muotia ja tähtiä -tapahtuma on Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) Uudenmaan piirin perinteinen hyväntekeväisyysmuotinäytös. MLL UP Muotia ja tähtiä -muotinäytöksen päätarkoituksena on kerätä varoja MLL:n Uudenmaan piirin ennaltaehkäisevään lapsiperhetyöhön sekä lisätä ihmisten tietoisuutta vapaaehtoistyön merkityksestä yhteiskunnassa.  

 

Kuluneena keväänä maailmaa järkytti Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa, jonka vuoksi tapahtuman tuotot päätettiin ohjata lyhentämättömänä Ukrainasta paenneiden lapsiperheiden auttamiseen. Ahjo oli mukana alusta alkaen tukemassa tärkeää työtä lapsiperheiden hyväksi. Tuki ukrainalaisille lapsille teki työstä merkityksellistä juuri tässä hetkessä.

 

Haaste


Tapahtuma on aikaisempina vuosina näkynyt hyvin seurapiiripalstoilla julkisuudesta tuttujen mallien vuoksi, mutta MLL:n omat viestit toiminnasta ja sen merkityksestä eivät ole näkyneet. Keskeisimpänä haasteena oli, kuinka ydinviesteistä voidaan puhua kiinnostavasti niin, että samalla kannustetaan ihmisiä ostamaan lippuja tapahtumaan. Haasteena oli myös keksiä perinteisestä tapahtumasta uusia ja kiinnostavia mediakulmia, joita ei ole aikaisemmin hyödynnetty.

 

Ratkaisu


Kirkastimme MLL:n yhteiskunnalliset viestit helposti ymmärrettäviksi ja jaettaviksi sisällöiksi. Tässä projektissa vaadittiin nopeutta, mahdollisuuksiin tarttumista, sosiaalisen median tyylilajin ja ominaisuuksien tuntemista sekä laajaa ymmärrystä vaikuttajaviestinnän toimintalogiikasta. Käynnistimme laajat PR-toimet sekä laadimme strategian tapahtuman sosiaalista mediaa varten. Ahjo oli läsnä tapahtumailtana, ohjasi malleja press kitillä ja tuotti sisältöä someen.

 


Mediapitchien avulla MLL Uudenmaan piirin toiminnanjohtaja Pia Metsähuone ja tapahtumassa esiintyvä oopperalaulaja Angelika Klas pääsivät kertomaan tapahtumasta MTV:n Uutisaamussa samana päivänä, ja Iltalehti teki jutun MLL:n vuoden vapaaehtoisesta. Lisäksi tapahtumassa malleina toimineet julkisuuden henkilöt jakoivat Ahjon tuottamia sisältöjä ja MLL:n ydinviestejä sosiaalisessa mediassa.

 

 

Asiakaskokemus

 

 

Miten mahtavaa tämä on ollut! Iso kiitos Ahjolle, että tulitte mukaan. Yhteistyöstä on ollut paljon hyötyä ja iloa! Olette koko yhteistyön ajan katsoneet tapahtumaa ulkopuolisin silmin ja analysoineet ihan eri tavalla sitä kuin me itse. Olemme jo itse niin sokeutuneita ja keskitymme tapahtuman yksityiskohtiin. Kiitos, että te piditte huolta suuresta kuvasta ja ydinviesteistä.” – Pia Metsähuone, MLL Uudenmaan piirin toiminnanjohtaja

“Aamu-TV:n haastattelu Maikkarilla toi valtavasti vaikuttavuutta. Siitä lähti myönteinen some pyörimään ja lippujakin myytiin sen kirittämänä. Varainkeruussa onnistuimme eli 27 000 € kerättiin Ukrainasta pakeneiden lapsiperheiden avuksi.” – Saija Toropainen, MLL Uudenmaan piirin kunniapuheenjohtaja.


Some räjähti! Some-näkyvyys oli aivan toisella tasolla! Emme olisi itse ikinä ehtineet tehdä samaa illan aikana. Olitte valmistelleet hienoja nostoja ydinviesteistä ja toiminnan merkityksestä. Instagramin näyttökertoja oli melkein 100 000 ja se oli +1180% paremmin kuin edellisellä kerralla. Vierailuita profiilissa oli yli 6000, joka on myös erittäin hyvä tulos!” – Juri Silvennoinen, MLL UP Muotia ja Tähtiä -tapahtuman tuottaja