Suomesta kaapataan vuosittain kymmeniä lapsia. Usein toinen vanhempi vie lapsen ilman huoltajan lupaa ulkomaille osana huoltajuuskiistatilannetta. Lapsikaappaus on vakava väkivallan muoto, joka kohdistuu sekä lapseen että toiseen vanhempaan. Aiheeseen liittyvä tieto on hajanaista, viranomaisroolit vaikeaselkoisia ja avun hakemisen kynnys monelle liian korkea. Tarvittiin kampanja, joka nostaisi aiheen esiin, lisäisi tietoisuutta ja ohjaisi apua tarvitsevat oikeiden tahojen luo.
Lapsikaappaus on vakava väkivallan muoto, joka kohdistuu sekä lapseen että toiseen vanhempaan. Vuoden 2024 lopussa viranomaisten tiedossa oli 55 Suomesta kaapattua lasta, mutta todellisuudessa tapauksia on huomattavasti enemmän.
Kansainvälisenä kadonneiden lasten päivänä toteutettiin pysäyttävä tempaus: Eduskuntatalon portaille asetettiin 55 paria lasten kenkiä symboloimaan Suomesta kaapattuja lapsia. Visuaalisesti voimakas “Shoes too big to fill” -teema oli osa eurooppalaista Missing Children Europe -järjestön kampanjaa.
Tempaus sai jatkoa avoimella keskustelutilaisuudella eduskunnan Kansalaisinfossa, jossa ääneen pääsi myös kokemusasiantuntija, lapsena kaapatuksi joutunut Dalia.
Kampanja toteutettiin tiedotejakelulla, henkilökohtaisilla mediapitcheillä ja toimittajakutsuilla molempiin tapahtumiin.

“Yhteistyö Ahjon kanssa ylitti kaikki odotuksemme. Ilman teitä emme olisi onnistuneet tuomaan tätä vaikeaa mutta tärkeää aihetta esiin näin laajasti ja vaikuttavasti.
Olemme syvästi kiitollisia siitä, miten herkästi, viisaasti ja kunnioittavasti lähestyitte kampanjaa alusta loppuun. Kiitos koko Ahjon tiimille: strateginen ajattelunne, sydämellinen ote ja aito sitoutuminen näkyivät jokaisessa kohtaamisessa ja teossa.”
–Toiminnanjohtaja Mirka Vainikka, Kadonneet Lapset ry
Tuloksena kaikki odotukset ylittänyt mediaviestinnän kampanja
Kampanja herätti valtakunnallista huomiota ja nosti lapsikaappaukset yhteiskunnalliseen keskusteluun. Medianäkyvyys oli laajaa: aiheesta tehtiin juttuja muun muassa Ylelle, Helsingin Sanomiin ja MTV:n Huomenta Suomeen sekä Viiden jälkeen -ohjelmaan.
Kampanja sai myös runsaasti huomiota sosiaalisessa mediassa, missä kuvat Eduskuntatalon portailla seisovista lasten kengistä koskettivat ja pysäyttivät.
Keskustelutilaisuus keräsi monialaisesti päättäjiä, viranomaisia, asiantuntijoita ja kokemusasiantuntijoita saman pöydän ääreen. Tapahtuma tarjosi arvokkaita näkökulmia sekä konkreettisia ehdotuksia lapsikaappausten ennaltaehkäisyyn ja viranomaisyhteistyön kehittämiseen.
Kampanja lisäsi tietoisuutta Kaapatut Lapset ry:n toiminnasta ja vahvisti järjestön asemaa asiantuntijana aiheen ympärillä. Ennen kaikkea kampanja antoi äänen niille, jotka ovat joutuneet kokemaan lapsikaappauksen seuraukset omakohtaisesti.
Saimme aiheen läpi kaikkiin tavoitemedioihimme. Viidessä valtakunnallisessa mediassa saatiin yhdeksän uniikkia mediaosumaa, joiden yhteenlaskettu tavoittavuus oli jopa 15 618 000. Kampanjan ansiosta viestimme siis tavoitti suomalaiset erinomaisesti.