Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Powerpoint rakentaa brändiäsi: 10 vinkkiä vaikuttavampiin esityksiin

PowerPoint-esitys on parhaimmillaan kuin vaikuttava video, joka tukee esiintyjän puhetta. Huonoimmillaan se syö dia dialta puhujan uskottavuutta.

Kirjoittaja

Satu Heinonen

+358 40 519 6384

satu.heinonen@ahjocomms.fi

PowerPoint on yksi yrityksen tärkeimmistä brändinrakennuksen työkaluista. Jotta esitys rakentaa brändiä, siihen on panostettava. Vaikuttava esitys ei rakennu vartissa, mutta ei myöskään vaadi ympärivuorokautista aherrusta. Tärkeintä on laittaa muutama perusasia kuntoon ja samalla oppia ajattelemaan esitystä hieman uudella tavalla. Kuka tietää, ehkä jopa innostut, ja PowerPointista tulee uusi ylin ystäväsi!

 

Tässä omat vinkkini hyvän esityksen rakentamiseen. Lista ei ole tyhjentävä, mutta näillä eväillä saat vietyä diasettisi jo aimo harppauksen eteenpäin.

 

  1. Panosta rakenteeseen. Luonnostele rakenne paperille — tee ajatuskartta. Yhdistele asioita, jotta esityksestä tulee looginen sekä karsi päällekkäisyydet ja turhat löpinät. Tee myös sisällysluettelo ja varmista, että väliotsikkodiat vastaavat sisällysluetteloa. Näin yleisösi pysyy kärryillä.
  2. Varmista, että dian koko on laajakuvasuhteessa 16:9. Nyt on viimeistään aika varmistaa, ettei organisaatiossa pyöri vanhoja 4:3 pohjia. Laajakuvaesitys näyttää modernilta ja täyttää näytöt tyylikkäästi. Voit myös käyttää suurempia kuvia. 
  3. Pyri irti otsikko + bulletlista -ajattelusta. Kiteytä. Pohdi sitä, mikä on dian tärkein asia tai kokonaisuuden kiteyttävä lause. Minkä asian haluat piirtyvän yleisösi verkkokalvoille? Kirjoita se dialle nostoksi ja lisää tarvittavat muut asiat tueksi dian muistiinpanoihin. Vähemmän on enemmän. Karsi rohkeasti.
  4. Käytä laadukkaita kuvia suurina pintoina. Valitse laadukkaita kuvia ja etsi tyyliltään yhteensopivia otoksia. Kuva voi myös olla vain hienovarainen vihje aiheeseen, jolloin se herättää mielenkiinnon ja saa ajattelemaan. Tuo mukaan draamaa rohkeilla rajauksilla. Vältä kliseitä, erityisesti tällaisia. Ilmaisistakin kuvapankeista löytyy hyviä kuvia, mutta vaarana on se, että kuva on muillakin aktiivisessa käytössä. PowerPointin omasta kuvapankista löytyy laadukas kuratoitu valikoima valokuvia, ikoneja ja videoita. Kokeilisitko laittaa dialle videon ja sen päälle yhden sanan tai lauseen? 
  5. Kuvita maltilla. Kuvittamiseen voi jäädä koukkuun, joten muista kohtuus. Esitys tarvitsee ilmaa. Väliotsikkodiojen ja tekstinostojen rinnalle riittää usein muutama vaikuttava kuva. Näiden lisänä pari perinteistä otsikko + bulletlista -diaa tuovat esitykseen rytmiä, eivätkä ne tarvitse kuvitusta. Anna silmille aikaa levätä.
  6. Unohda kikkailu. Moderni esitys tarvitsee harvoin esimerkiksi efektejä. Heittovarjot ja liukuvärit ovat 90-lukua, sekä PowerPointin valmiit kaaviopohjat (SmartArt) melko rumia ja jäykkiä käyttää. Kaaviot kannattaa rakentaa muodoista, eli esimerkiksi viivoista ja suorakulmioista. PowerPointin valmiiden suunnitteluideoiden kanssa kannattaa myös olla varovainen. Niitä käyttämällä esityksestä tulee helposti kirjava, eikä lopputulos välttämättä ole organisaatiosi visuaalisen ilmeen mukainen. 
  7. Varmista yhdenmukaisuus. Leipätekstin, otsikoiden, nostojen ja muiden elementtien koko hyvä olla sama joka dialla. Näin esityksen seuraaminen on helppoa, eikä rakenne puuroudu. Jos mukana on värimaailmaltaan toisistaan poikkeavia kuvia, voit tehdä säädöt väreihin suoraan PowerPointissa. Pienellä vaivannäöllä on suuri vaikutus kokonaisuuteen.
  8. Muista sosiaalinen media. Jos puhut tilaisuudessa, josta diat voivat levitä someen, tee niistä somekelpoisia. Mieti jokaisen dian kohdalla, onko viesti tarpeeksi selkeä ja toimiiko dia yksinään kuvana. Voit halutessasi kannustaa yleisöä vuorovaikutukseen lisäämällä dioille valitsemasi aihetunnisteen ja esimerkiksi Twitter-käyttäjätunnuksesi.
  9. Muista saavutettavuus. Varmista, että teksti on luettavan kokoista ja värikontrastit riittävät. Jos käytät tekstiä kuvien päällä, säädä kuvien kirkkautta niin, että teksti on luettavaa.
  10. Harjoittele. Diat ovat yleisöä varten, eivät omat muistiinpanosi. Harjoittele, jotta muistat sanottavasi niin hyvin, että voit olla katsekontaktissa yleisöön vilkuilematta diojasi.

 

Yhteenvetona: hyvässä esityksessä on tarkoin harkittu sisältö, selkeä rakenne, suuret kuvat ja kiteytetysti tekstiä. Harjoitus tekee tässäkin asiassa mestarin, ja sinnikkyys palkitaan. Diojen viilaamisessa ei ole kyse visuaalisesta hifistelystä vaan siitä, että saat viestisi tehokkaasti läpi ja vakuutat yleisösi. Näin rakentuu brändisi uskottavana asiantuntijana. 

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.