– Harjoitus näytti onnistumiset ja kehityskohteet
Vakuutusyhtiö Pohjantähdessä nähtiin tarve kriisiviestintäohjeistukselle sekä harjoittelulle erilaisten kriisitilanteiden varalta. Yhtiössä tunnistetaan häiriötilanteet hyvin, mutta yhteispeliä ja viestinnän sujuvuutta nopeatempoisessa some-kriisissä haluttiin harjoitella lisää.
Sosiaaliset mediat ovat yhtiölle tärkeä asiakaspalvelu- ja viestintäkanava. Tämä ja se fakta, että useat mainekriisit alkavat juuri sosiaalisessa mediassa, oli tärkeä lähtökohta varautumisen suunnittelussa.
”Yhteistyö Ahjon kanssa oli jämptiä, tehokasta ja miellyttävää. Ahjon avulla selkeytimme kriisiviestintäämme ja harjoitus oli konkreettinen tapa havainnoida onnistumisiamme sekä toimintamme kehityskohtia.”
– Jenni Niiranen, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Pohjantähti
Työ aloitettiin johdon syvähaastatteluilla, jonka tavoitteena oli hahmottaa paremmin rooleja ja mahdollisia pullonkauloja kriisiviestinnässä. Lisäksi kerättiin lisätietoja markkinoinnin ja viestinnän tiimin kanssa keskustellen ja yhteisesti suunnitellen.
Taustatietojen pohjalta ja jatkuvuussuunnitelmaan peilaten tunnistettiin oleelliset tarpeet. Tarpeiden pohjalta luotiin laajennetun johdon ja markkinoinnin/viestinnän työpajassa erilaisia potentiaalisia kriisiskenaarioita. Kriisiskenaarioiden pohjalta luotiin visuaalinen ja jämäkkä kriisiohjeistus sekä skenaariopohjaiset tiedotepohjat.
Pohjantähden tiimi heittäytyi harjoittelemaan haastavaa kriisiskenaariota yhteisen aamupäivän aikana. Harjoitukseen luotiin käsikirjoitus syötteineen, simuloitiin mediaympäristö ja sosiaalisen median kanavat. Teamsia käytettiin harjoituksen alustana. Yhteinen palautekeskustelu rakensi luottamusta ja ymmärrystä vahvuuksista.
Varautumisen vaiheet tässä projektissa olivat:
- Syvähaastattelut tarpeiden kartoittamiseksi
- Yhteinen skenaarioiden ja ohjeiden suunnittelu
- Ohjeiden ja tiedotepohjien kirjoittaminen
- Yhteinen harjoittelu käsikirjoitetun skenaarion pohjalta
- Palautekeskustelu