Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Pitää pystyä perehdyttämään

Organisaatiot käyttävät rekrytointiin valtavasti aikaa ja usein myös melkoisia summia rahaa. Silti välillä menee metsään. Vai pitäisikö näin joulun tienoilla sanoa että pipariksi? Mahtaako vika oikeasti olla rekrytoinnissa vai saattaisiko homma kaatua perehdytykseen tai pahimmillaan sen puutteeseen?

Kirjoittaja

Kielitohtorin mukaan perehdyttäminen on tutustuttamista, opastamista ja harjaannuttamista.

Uuden työntekijän ensimmäiset päivät, viikot ja kuukaudet ovat otollista aikaa pilata hyvä rekrytointi. Samaan aikaan voidaan kuitenkin paitsi vahvistaa yrityskulttuuria myös kehittää sitä. Uusi työntekijä tuo tullessaan tuoreita ajatuksia ja tapoja, jotka kannattaa ottaa avosylin vastaan. Kaikkea ei tarvitse ottaa omaksi tai edes testata, mutta uusi työntekijä on mahdollisuus uudistamiselle. Samalla uudelle työntekijälle luodaan luottamuksen tunnetta, joka sitouttaa, kannustaa ja innostaa.

Perehdyttämisen muistilistan pitäisi olla jo itsestäänselvyys missä tahansa organisaatiossa. Mutta pelkkä muistilista ei riitä pitkälle. Perehdytys pitää hoitaa myös käytännössä. Ennen työsuhteen alkua on syytä miettiä hoidettavat asiat ja vastuut: Kuka huolehtii työpisteestä, laitteista ja liittymistä? Kuka on vastuussa tutustuttamisesta puolin ja toisin ja ketkä muut siihen osallistuvat? Kuka opastaa työtehtäviin, laitteisiin ja ohjelmiin? Ja kuka huolehtii tarvittavien taitojen harjaannuttamisesta?

Perehdyttämiseen pitää varata aikaa, kaikkien osapuolten kalentereista. Takaan, että se maksaa itsensä takaisin. Samalla on syytä jättää väliin turha leipominen: työhön tutustuu ennen kaikkea tekemällä.

Pikaohje perehdyttämiseen:

  • Laadi täsmällinen perehdyttämisen muistilista. Tarkistuta se kollegoilla ja ennen kaikkea viimeksi tulleilla.
  • Jaa perehdyttämisen vastuut ennen työsuhteen alkua.
  • Järjestä työpiste, laitteet ja liittymät hyvissä ajoin ennen ensimmäistä työpäivää.
  • Suunnittele ensimmäisten työpäivien sisältöjä etukäteen.
  • Toivota tulija lämpimästi tervetulleeksi.
  • Tutustuta uusiin työkavereihin, toimitiloihin ja talon tapoihin. Kaksi viimeksi mainittua on syytä avata yksityiskohtaisesti perehdyttämisen muistilistaan.
  • Opasta työtehtäviin sekä laitteiden ja ohjelmien käyttöön.
  • Anna työtehtäviä, kysele kuulumisia ja anna lisää työtehtäviä. Anna palautetta. Kehu ja kannusta.
  • Huolehdi tarvittavien taitojen harjaannuttamisesta.
  • Pyydä palautetta perehdyttämisestä. Kehitä perehdyttämisen suunnitelmaa palautteen perusteella.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Mustavalkoinen kuva, kolme paria käsiä pitelee puhelimia.

Tunteet pelissä: näin some saa yleisön liikkeelle

Public affairs (PA) eli poliittinen vaikuttajaviestintä mielletään usein ensisijaisesti tiedon jakamiseksi ja faktojen esittämiseksi. Se voi kuitenkin parhaimmillaan olla esimerkiksi tunteita herättävä tarina. Kun tunnereaktioon yhdistyy vahva muistijälki, viesti pysäyttää.

LUE LISÄÄ
Mustavalkoinen kuva puhekuplista

Viestintä rakentaa vaikuttavan kulttuurin

Organisaation viestintä kertoo, millaisia me olemme, millä sävyllä puhumme ja kuinka kohtelemme toisiamme. Jokainen viesti, sisäinen tai ulkoinen, kantaa mukanaan organisaation arvoja, rakenteita ja asenteita. Kun halutaan kehittää organisaatiokulttuuria, viestinnästä

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.