Viestintäalan suuntaviivat vedettiin Lontoossa 18. toukokuuta maailman suurimmassa viestintäalan kilpailussa EMEA Sabre Awardsissa. Palkintogaalaa edelsi In2Summit-seminaari, jossa käsiteltiin alan muutoksia, trendejä ja tulevaisuuden näkymiä.
Seminaarin ensimmäinen paneelikeskustelu käsitteli luovuutta brändien, digitaalisen markkinoinnin ja innovaatioiden muuttuvassa kentässä. Prime-toimiston Tom Beckman vertasi alan huippuammattilaista personal traineriin, jonka täytyy pysyä timmissä kunnossa menestyäkseen. Beckmanin mukaan sosiaalinen media tarjoaa jokaiselle mahdollisuuden kehittää oman brändinsä. Tuotetun materiaalin tulisi siksi tuoda esiin ihminen päivitysten ja kuvien takana – muutoin brändi lakkaa kiinnostamasta. Panelisteihin kuulunut SB.TV:n perustaja, 24-vuotias Yamal Edwards painotti kanavien integroimisen sekä tunteiden tavoittamisen merkitystä. Molemmat olivat sitä mieltä, että maailmassa, jossa kaikki on jo kehitetty, innovaatiota on olemassa olevien tuotteiden kehittäminen seuraavalle tasolle.
Wagger Eggstromin varatoimitusjohtaja Chris Talagon mukaan digitaalisen median määrä tulee kasvamaan huomattavasti tulevaisuudessa, jolloin alustojen kehitystyöhön tulee panostaa aiempaa enemmän. Ala on Talagon mielestä muutostilassa perustuksiaan myöten, jolloin vaikutuksen tuottaminen (ns. influence business) sekä erilaiset rohkeat lähestymistavat tulevat näyttelemään merkittävää roolia asiakkaan sitouttamisessa.
Nuoret suunnannäyttäjinä
Tulevaisuuden innovaatiot ja Y-sukupolvi eli milleniaalit esiintyivät puheenvuoroissa tiheästi. Tapahtuman isännän Paul Holmesin luotsaamassa paneelissa keskustelijat olivat yksimielisiä siitä, että potentiaalisten työntekijöiden kirjo on laajentunut, sillä nuoren sukupolven taidot ovat monipuolisemmat kuin aiempien. Puheenvuoroissa väläytettiin jopa, että vuoden 2020 työtehtävistä ei ole vielä kehitetty vielä puoliakaan. Y-sukupolvelle viisi vuotta on liian pitkä aikajakso, joten suunnitelmat tulisi tähdätä 2-3 vuoden päähän.
Hotwire PR:n John Brownin mukaan kuluttajat haluavat olla osa brändiä, eivätkä vain kuluttaa sitä. Brown visioi, että tulevaisuudessa kaikilla saattaa olla mahdollisuus kokea asioita ja ilmiöitä etukäteen, – kuten matkustamista tai äänestämistä – ennen niiden toteuttamista. Teknologia on jo osittain olemassa, kyse on enää täyteenpanosta.
Tarinankerronta herättää merkitykset eloon
Puheenvuoroissa toistui myös digitaalisen mainostamisen sekä some-kampanjoiden lisääntyminen. Eräs keino tavoittaa kuluttajien tarpeet ja toteuttaa kampanjoita jaettujen kokemusten ympärille on Twitter. Twitter UK:n Will Scougalin ja W20 Groupin Bob Pearsonin mielestä tviittien sisällöt tarjoavat huikeasti käyttämätöntä potentiaalia.
Intelin sisältömarkkinoinnin johtaja Stuart Dommettin puheenvuoro käsitteli tarinankerrontaa. Dommetin mukaan tarinat muistetaan ja ne herättävät merkitykset eloon. Ketään ei kiinnosta, kuinka älypuhelin toimii, kunhan ne välittävät tarinoita. Siksi jokainen henkilö tulisi lisäksi nähdä kuluttajana, eikä esimerkiksi alansa asiantuntijana. Tulevaisuudessa Dommett näki markkinoinnin roolin kasvavan, jolloin sisältöjen tulee olla rikasta ja monipuolista, mutta tavoitettavuuden kustannustehokasta.
Yhteenvetona seminaarin annista voi todeta, että digitaalisen median käyttö sekä kampanjoiden määrä sosiaalisessa mediassa tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Ala on edelleen murroksessa, mutta muutokset tapahtuvat aiempaa nopeammin. Kanavien monipuolinen käyttö sekä uusien kulmien löytäminen vanhoihin ideoihin on nykyajan innovatiivisuutta; pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen, mutta sen teho tulee nostaa seuraavalla tasolle. Visuaalisuus ja persoonien esille nostaminen ovat aiempaa keskeisempiä elementtejä viestinnän ja markkinoinnin kentällä.
AC-Sanafor oli 2015 EMEA Sabre Awardsin finalistien joukossa sissimarkkinoinnin kategoriassa Savuttomuus-kampanjallaan.