Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Oodi evästeille

Oletko koskaan mennyt kauppaan etsimään tiettyä tuotetta ja myyjä on ehdottanut sinulle jotain ihan muuta? Ihan siihen asti, että on alkanut ärsyttää? Minulle on käynyt näin verkkokaupassa.

Kirjoittaja

Kun klikkaan itseni lentoyhtiön sivuille, sivulle pomppaa mainos yli kahden tuhannen euron bisnesluokan lennoista. Seuraavalla sivulla mainostetaan samoissa luvuissa pyöriviä matkoja Aasiaan. Haluaisin vain viikonloppureissulle Eurooppaan. Pyöriä muutamassa museossa ja nauttia matkan tuomista uusista käänteistä.

Monelle evästeet ovat kirosana, mutta minua niiden poissaolo ärsyttää. Päädyn katsomaan muiden lentoyhtiöiden tarjontaa, jos sieltä lennot löytyvät näppärämmin.

Evästeiden käyttö parantaa asiakaspalvelukokemusta

Evästeiden takia yritysten nettisivut näyttävät erilaisilta eri käyttäjille. Evästeiden avulla asiakkaalle voidaan ehdottaa tuotteita, joista he saattaisivat olla kiinnostuneita ja joita samoilla sivuilla käyneet ovat katsoneet. Ilman että asiakkaan tarvitsee etsiä haluamaansa tuotetta useiden valikoiden alavalikoista tai tehdä hakuja kömpelön hakupalkin avulla.

Verkossa käyttäjistä kerätystä tiedosta puhutaan usein negatiiviseen sävyyn. Tosiasiassa ei kaupassakaan tarjota kaikille samoja tuotteita. Habituksesi perusteella myyjä ehdottaa sinulle erilaisia tuotteita ja palveluita kuin muille asiakkaille. Sellaisia, joita muut saman ikäiset ja samaa sukupuolta olevat ovat ostaneet, tai joihin hän arvelee sinulla olevan varaa. Verkko ei ole muuttanut tätä miksikään.

Kaikissa kaupoissa ei ole myyjää auttamassa ostajaa. Mitä näistä kaupoista ostetaan? Aika lailla tasan se, mitä sieltä tultiin etsimäänkin.

Verkossa ei ole myyjää myymässä tuotteita, joten evästeitä voi ajatella jonkinlaisena myyjän korvikkeena. Evästeillä pystytään hyvin säästämään asiakkaalta vaivaa. Verkkokauppojen välisessä kilpailussa pärjääminen edellyttää evästeitä, ja samalla evästeillä voidaan tarjota asiakkaille parempi asiakaspalvelukokemus.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.