Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Onko viestintäkenttä mennyt vuodessa yhtään eteenpäin?

Olen ollut viime kesästä alkaen poissa viestintätyöstäni. Töihin palattuani olen huomannut kaksi edistysaskelta organisaatioiden viestinnässä: videot ja analytiikan ymmärtäminen.

Kirjoittaja

Videoita on hyödynnetty markkinointiviestinnässä jo pitkään ja verkkosivujen sekä sosiaalisen median analytiikkaa on hyödynnetty organisaatioissa. Ei kuitenkaan kaikissa, ei tässä mittakaavassa eikä varsinkaan viestinnän tekijöiden toimesta. Liikkuva kuva ja datan hyödyntäminen on rikollisen usein ollut organisaatioissa jossain muualla tapahtuvaa toimintaa, josta viestinnästä vastaavat eivät ole olleet perillä.

Molempien kohdalla on jo useamman vuoden ajan käyty keskustelua siitä, miten jokaisen itseään kunnioittavan viestijän pitäisi vähintään ymmärtää ja parhaassa tapauksessa pätevästi hyödyntää molempia yllämainittuja. Puhe on kuitenkin eri asia kuin teot.

Vanhempainvapaani aikana seurasin alaa suhteellisen aktiivisesti: mihinkäs se Twitterin selaaminen nyt olisi yhtäkkiä kadonnut? Välillä huokailin, että samoista teemoista edelleen puhutaan, mitenköhän on sen tekemisen laita. Töihin palattuani huomasin ilokseni viestinnän ammattilaisten tarttuneen härkää sarvista!

Huomaan muutoksen toimistomme asiakastöissä ja erityisesti uusissa tarjouspyynnöissä. Liikkuvaa kuvaa kaivataan lähes kaikkiin projekteihin. Lisäksi viestintäosastoilta tulevissa tarjouspyynnöissä osataan yksityiskohtaisesti kaivata tietynlaista digitaalista tekemistä, tarkkoja mittareita ja monipuolisia raportteja.

Viestijän identiteettikriisi

Luettuani pari viikkoa sitten Hanna Harjulan kirjoituksen viestijän identiteettikriisistä jäin pohtimaan, onko syy muutokseen vihdoinkin oikeasti tapahtuvassa viestinnän ja markkinoinnin siilojen kaatumisessa.

Onhan jo vuosia puhuttu siitä, miten viestinnän ja markkinoinnin tulisi vähintäänkin tehdä yhteistyötä, parhaassa tapauksessa olla yhtenäinen tiimi. Tässäkin on ollut edelläkävijöitä, mutta iso laiva kääntyy hitaasti.

Ehkä onkin niin, että digitalisaatio on viimein ajanut viestinnän ja markkinoinnin aidosti saman pöydän ääreen. On myös tapahtunut uusjakoa: digitaalista viestintää johti vielä pari vuotta sitten useimmiten markkinointitoiminto. Nyt osataan luottaa siihen, että viestintäkin on (monen muun asian lisäksi) tavoitteellista myynnin tukea.

Lisäksi viestinnän ammattilaiset ovat tehneet hurjan loikan oman ammattitaitonsa laajentamisessa. Tämä onkin tarpeen, sillä visuaalisuus ja digitaalisuus ovat tulleet jäädäkseen.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.