Tämänvuotinen Nordic Business Forum oli kuin suuri heimokokous, joka halusi imeä uutta paremmasta elämästä ja ihmisten johtamisesta, mutta ennen kaikkea nähdä tähtipuhuja Barack Obaman esiintyvän.

Puheiden välillä verkostoiduimme ja jaoimme tuntemuksia pienemmissä porukoissa. Sitten palasimme saliin ja nauroimme kippurassa. Juontaja Pep Rosenfeldin hillitön huumori sai yleisön repeämään kerta toisensa jälkeen. Vitsit olivat enemmänkin stand-upia ja sisälsivät pääasiassa tietenkin hervotonta suomalaisiin kohdistuvaa huulen heittoa.

Tunnelma ja ilmassa tuntuva odotus olivat huimat, kun Yhdysvaltain 44. presidentti Obama astui lavalle puhumaan noin 7500 ihmisen kansainväliselle yleisölle, jotka olivat saapuneet 40 eri maasta kuulemaan tapahtuman kruununa hänen haastatteluaan.

Obaman  tärkein ja koskettavin viesti koski hänen vaimoaan Michelleä: ”Jos et tiedä, miten olla tasa-arvoinen ja vahva kumppani toiselle, työskennellä yhdessä, tehdä kompromisseja, olla rehellinen – jos et ole oppinut tätä,  on vaikeampaa olla myös muiden ihmisten kanssa. Michelle on ollut tätä minulle. Olen ylpeä siitä, että olen ollut hyvä isä. Siinäkin on Michellellä suuri osuus.”

Toinen tärkeä viesti oli: Muutokset lähtevät alhaalta. Ne voivat ja niiden pitää skaalautua globaaleiksi.

Laskujeni mukaan Obama heitti ainakin neljä piikkiä Trumpin suuntaan. Ne koskivat muureja, äärimmilleen vietyä patriotismia, ihmisoikeuksia ja rotujen epätasa-arvoa.  Tämä kuitenkin sai yleisön repeämään: ”Maailma ei ole koskaan ollut hyvinvoivampi, paremmin koulutettu, suvaitsevaisempi kuin nyt… tai ainakin oli pari vuotta sitten.”

Vuoden 2018 Nordic Business Forum tarjosi Obaman lisäksi myös monta muuta timanttista puhujaa. Tässä joitain erityisesti itselleni mieleen jääneitä.

John MacKey: Tiedostava yritys synnyttää merkitystä koko yhteisössä

Tällä kertaa tapahtumassa eivät olleet äänessä vain liikkeenjohdon teorioista sulavasti puhuvat ajattelijat. Puheissa oli kyse elävästä elämästä.

Oli virkistävää huomata, että yritysjohtaja osaa ja uskaltaa puhua todella isossa tapahtumassa näin välittömästi omasta johtamisfilosofiastaan. Whole Foodsin perustaja ja toimitusjohtaja John Mackey teki sen eleettömästi ja rakkaudella. Hyvä esitys herättää myös vastareaktioita. Someguru Markus Nieminen ehti heti tuoreeltaan tuomita esityksen: ”ei jatkoon”. Olin eri mieltä ja olen yhä.

”Yritysten on oltava tietoisempia ja meidän pitää mitata yrityksemme onnistumista sillä, miten paljon parannamme ihmisten elämää”, sanoi MacKey. En voisi olla enemmän samaa mieltä.

MacKey puhuu tiedostavasta kapitalismista. Se perustuu merkityksen luomisen lisäksi ekosysteemiajattelulle: olemme riippuvaisia toisistamme ja vaikutamme toistemme onnistumiseen.

Merkityksen johtaminen saa aikaan sen, että yrityksen sijoittajat, asiakkaat, henkilökunta ja koko yhteisö työskentelevät yhdessä saman päämäärän eteen. Sen sijaan, että yhtiö organisoituisi luomaan arvoa vain omistajilleen, se tuokin arvoa koko yhteisölle. Tuloksena on parempi maailma – ja myös yritykselle parempi tulos.

Gary Hamel: Innovaatiot tuovat kilpailuetua, kehittyvät innovaatiot tuovat jatkuvaa kilpailuetua

Johdon konsultoinnin suurnimi ja kirjailija Gary Hamel oli meistä monille tuttu entuudestaan. Hänen mielestään ihmiset ovat luovia, organisaatiot eivät juurikaan.

Innovointi yrityksissä ei tällä hetkellä tapahdu siksi, että organisaatioiden rakenteet kannustaisivat siihen, vaan pikemminkin noista rakenteista huolimatta. Johtajat sanovat innovaatioiden olevan strateginen prioriteetti, mutta silti organisaatioissa ei kouluteta innovoimaan, anneta rahoitusta kokeellisille innovaatioille tai mitata innovatiivisuutta.

Yritysten pitäisi purkaa kontrollia ja rakentaa kulttuuri, joka mahdollistaa innovaatiot, koska innovaatiot puolestaan mahdollistavat tarinat yrityksestä.  Hamel kertoi tarinan Amazonin (jälleen) uuden liikealueen syntymisestä. Joku oli vain kysynyt, että voisimmeko alkaa myydä tätä juttua näiden vanhojen rinnalla. ”Se ei ollut mikään johtotason päätös. Joku vain yksinkertaisesti ehdotti, että yritetään tätä”, Hamel kertoo.

Yrityskulttuurin pitäisi olla sellainen, jossa jokainen voi tuntea olevansa vapaa innovoimaan. Yrityksessä pitäisikin jatkuvasti generoida uutta. Inspiraation muuttuminen arvoksi organisaatiolle vie aikaa ja se tapahtuu monien kokeilujen, niistä oppimisen, valintojen ja tiedon yhdistämisen aiemmin opittuun avulla.

Innovatiivinen yrityskulttuuri vaatii myös sisäiset markkinat innovaatiotoiminnalle. Miten innovaatiot rahoitetaan? Kuka päättää rahoituksesta? Hamel ehdottaa joukkoistamista. Paras innovaatio valitaan joukon voimalla.

Amy Cuddy: Seiso kuin supersankari

Harvard Business Schoolin professori, sosiaalipsykologi Amy Cuddy kertoi, kuinka kehonkielemme puhuu ei vain muille, vaan myös meille itsellemme.  Kun ymmärrämme kehonkieltämme, voimme valjastaa sen auttamaan itseämme olemaan enemmän läsnä paineisissa tilanteissa.

Ymmärtämällä kehoamme voimme muuttaa ajatuksiamme, tunteitamme, käyttäytymistämme ja fysiologiaamme ja vaikuttaa siihen, miten hyvin tai huonosti selviämme esimerkiksi työhaastatteluista, vaikeista neuvottelutilanteista ja julkisista puheista.

Kun puhumme kehon kielestä, puhumme viestinnästä. Mitä sinun kehosi puhuu minulle? Mitä se puhuu sinulle itsellesi? Näitä kysymyksiä on tärkeä esittää, koska teemme ihmisistä jo pitkälle meneviäkin arvioita heidän kehonkielensä perusteella.

Tunnet itsesi vahvemmaksi, kun kehonkielesi viestii sinulla olevan voimaa. Kehomme asento muuttaa ajatteluamme, ajattelumme muuttaa käyttäytymistämme, käyttäytymisemme muuttaa lopputulosta. ”Stand like a superhero”, kehottaa Cuddy.

Vuoden 2018 Nordic Business Forum tarjosi paljon inspiroivia puhujia ja kiinnostavia ideoita. Nähtäväksi jää, mitkä ideat jalostuvat ja tulevat itse kullakin vahvasti mukaan arkityöhön.

Kuva: Nordic Business Forum, Pasi Salminen.