Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Mitä yritykset voisivat oppia urheilutarinoista?

Aiemmin urheiluviestintä kosketti vain lajiharrastajia. Nyt niin urheilu- kuin yritysmaailmassakin pyritään pintaa syvemmälle ja löytämään laajempi kuulijakunta. Pelkkä tuloksista viestiminen tai logonäkyvyys ei riitä, vaan huomiota pyritään saamaan tarinallistamisen avulla.

Kirjoittaja

Yritystarina uusiksi urheilun elementein

Urheilumaailmassa tarinankerronnalliset elementit kuten draaman kaari tai jännitysnäytelmä tulevat usein esiin. Lahjakas nyrkkeilijä nousee köyhistä olosuhteista menestykseen tai joukkueen kapteeni tekee viimeisillä sekunneilla voittomaalin. Vaikuttava urheilutarina on mukaansatempaava, jännittävä ja tunteikas, mutta siihen voi myös samaistua.

Yritys jää usein kaukaiseksi ja vaikeasti lähestyttäväksi. Yritystarinahan voisi olla kuin urheilutarina tunteineen ja historiikkineen. Jotta tarina puree, se pitäisi tuoda lähemmäs arkea ja ihmisiä. Yritys elää ihmisten kautta samoin kuin urheiluyhteisö. Samoin kuin urheilujoukkueen pelaajat tuodaan esiin, yrityksen työntekijät ja entiset omistajat pitäisi nostaa esiin koko talon osalta. Vaikka yritysmaailmassa ei jääkiekon tavoin jäädytetäkään paitoja kattoon, pitäisi työntekijöiden saavutuksia nostaa enemmän esille.

Joukkuepeleissä kenttä ja pelaajat ovat katseen kohteina, mutta todellisia päätähtiä ovat kuitenkin katsojat. Tänä päivänä viestinnän keskipisteenä on yleisön suhde urheiluun sekä tunteet ja elämykset. Samoin yritys voisi nostaa asiakkaat oman alansa sankareiksi. Oli kyse yritys- tai urheilutoiminnasta, tavoite on joka tapauksessa tuottaa ja tuotteistaa niin kiinnostavia sisältöjä, että katsojat ovat halukkaita maksamaan heille tarjotuista palveluista.

 

Muutama käytännön vinkki

1. Tarinallista niin urheilukentillä kuin yritysmaailmassa

Pelkkä logonäkyvyys ei enää riitä, vaan ihmiset hakevat elämyksiä elämän eri osa-alueilta. Tarinallistamisen avulla saadaan nostettua esiin sankarit, vaikeuksien kautta voittaminen ja yllätyskäänteet.

2. Nosta vanhoja menestystarinoita esiin

Entisten pelaajien kuten Kai Pahlmanin kommellukset ja vanhat pukukoppitarinat purevat edelleen. Moni seura ja yritys jättää täysin tämän potentiaalin vanhojen menestystarinoiden osalta käyttämättä.

3. Some maailman suurin stadion

Suunniteltu materiaali on toimitettava ihmisten nähtäväksi ja jaettavaksi ja varmistettava samalla, että on katsojien mielessä ja tavoitettavissa läpi vuoden. Some tuo suoran kanavan esimerkiksi urheilijoiden, fanien ja median vuorovaikutukseen. Tuo esiin pelaajien arkista elämää, tarinoita pelien ulkopuolella sekä pelaajien omia somepäivityksiä. Samoin yritysmaailmassa somen avulla voidaan tuoda yritys lähemmäksi asiakasta.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.