Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Mitä taitavat asiantuntijaviestijät tekevät toisin?

Moni asiantuntija kokee turhautumista lisääntyvien viestinnällisten vaatimusten keskellä. Asiantuntijat voivat kuitenkin kehittyä viestinnässään kengurun loikin hahmottamalla osaamisensa osana inhimillistä mittakaavaa.

Kirjoittaja

Janne Huovila

Jos tähti on neljän valovuoden päässä, onko se silloin kaukana vai lähellä? Siis: jos tähti on neljän valovuoden päässä, onko se silloin kaukana vai lähellä?

Esitän tämän kysymyksen koulutuksissa ja valmennuksissa (usein kahteen kertaan). Koulutettavat eivät tiedä, miten vastata. Enkä tiedä itsekään.

Kysymyksestä puuttuu inhimillinen mittakaava. Niin kuin on kovin tyypillistä asiantuntijoiden viestinnälle.

Rutinoituneen ja taitavan asiantuntijaviestijän erottaa neljästä asiasta:

  1. jouheva abstraktiotasojen hallinta (kyky yhdistää teoriaa ja konkretiaa)
  2. vertauskuvien käyttö
  3. tarinan muoto
  4. inhimillinen mittakaava

Niin sanottu asiantuntijajargoni – tekninen ammattikieli – on inhimillisen mittakaavan puutetta. Liian harva asiantuntija osaa systemaattisesti hyödyntää inhimillistä mittakaavaa viestinnässään, vaikka se on tutkitusti tapa päästä ihmisten sydämiin ja mieliin.

Kun sinun pitää seuraavan kerran vakuuttaa joku, unohda prosessit ja järjestelmät sekä oman alasi muotisanat. Sen sijaan mieti valmiiksi kaksi tositarinaa tai ongelman uudella tavalla määrittävää vertauskuvaa, jotka tukevat arvojasi ja päämääriäsi.

Jos haluat ymmärtää syvemmin, mistä inhimillisessä mittakaavassa on kyse, katso yksi kaikkien aikojen suosituimmista TEDTalk-puheista “Do Schools Kill the Creativity?”. Puheessaan Sir Ken Robinson luo Picassoa lainaten vertauskuvan lapsesta synnynnäisenä artistina, jonka luovuuden koulutusjärjestelmä onnistuu tappamaan.

Artisti-vertauskuvaa vahvistaakseen Sir Robinson käyttää lukemattomia käytännön tapausesimerkkejä, joissa hän pistää aikuisista koostuvan kuulijakunnan selkä selkää vasten huumorin keinoin.

Halusit sitten olla kuin Sir Robinson tai ehkä ennemminkin löytää persoonallisen tapasi puhutella ihmisiä, ole yhteydessä, autamme sinua ja organisaatiotasi ottamaan viestinnässä ne kengurun loikat.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Mustavalkoinen kuva, kolme paria käsiä pitelee puhelimia.

Tunteet pelissä: näin some saa yleisön liikkeelle

Public affairs (PA) eli poliittinen vaikuttajaviestintä mielletään usein ensisijaisesti tiedon jakamiseksi ja faktojen esittämiseksi. Se voi kuitenkin parhaimmillaan olla esimerkiksi tunteita herättävä tarina. Kun tunnereaktioon yhdistyy vahva muistijälki, viesti pysäyttää.

LUE LISÄÄ
Mustavalkoinen kuva puhekuplista

Viestintä rakentaa vaikuttavan kulttuurin

Organisaation viestintä kertoo, millaisia me olemme, millä sävyllä puhumme ja kuinka kohtelemme toisiamme. Jokainen viesti, sisäinen tai ulkoinen, kantaa mukanaan organisaation arvoja, rakenteita ja asenteita. Kun halutaan kehittää organisaatiokulttuuria, viestinnästä

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.