Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Mitä opiskelija oppi viestinnän ammattilaiselta – ja toisinpäin?

Mitä tapahtuu, kun yhdistetään viestinnän opiskelijoita, Suomen vanhin viestintätoimisto ja alan rautaisia ammattilaisia? Syntyy ympäristö, jossa uudet ideat ja asiantuntijuus kukoistavat.

Kirjoittaja

Syyskuun loppupuolella kuusi viestinnän opiskelijaa Helsingin yliopistosta pääsi tutustumaan Ahjon toimistoon ja perehtymään viestintätoimiston arkeen kolmen päivän ajan. Tätä konseptia kutsutaan yrityssafariksi.

Ahjo on ollut vahvasti mukana Media ry:n yhteistyökumppanina yrityssafarin konseptin suunnittelussa ja kehittämisessä. Omistautuneisuus ja innokkuus opiskelijoiden kanssa tehtävään yhteistyöhön näyttäytyi hyvin suunniteltuna safarina, jossa meille uskallettiin antaa vastuuta. Safarillamme painotettiin kahta teemaa: henkilöbrändäystä sekä sosiaalisen median hallinnoimista ja analytiikkaa. Saimme kolmen päivän pituisen safarimme aikana kaksi laajempaa tehtävää näihin teemoihin liittyen. Kokosimme tehtäviemme johtopäätökset Ahjon väelle esityksiksi, joissa pääsimme vapaasti kertomaan omista huomioistamme.

Yhteiskunnallisessa keskustelussa tuodaan usein esille opiskelijoiden tarve työkokemukseen, mutta harvemmin puhutaan opiskelijoiden tuomasta hyödystä yrityksille. Nuorilla on paljon annettavaa yritysmaailmassa: he tuovat usein uusia näkökulmia ja ideoita mukanaan. Ahjolla uskallettiin antaa opiskelijoille tilaa ja vastuuta. Lisäksi tekemämme työ otettiin vakavasti. Tämä ilmapiiri näkyy myös Ahjon työntekijöissä, jotka tulevat eri taustoista ja hallitsevat erilaisia taitoja – se todistaa, että laaja yhteistyö erilaisten osaajien välillä luo hyviä lopputuloksia. Lopputuloksena oli arvokasta tietoa, keskustelua sekä parannusehdotuksia. Me nuoret saimme oppia asiantuntijoilta, mutta samalla huomasimme, että meilläkin on eri aiheisiin sanottavaa, joten pystyimme mielestämme antamaan ahjolaisille jotain takaisin.

Yrityssafarin parhaimpiin puoliin kuuluikin erityisesti se hyöty joka molemmille osapuolille välittyi kolmen päivän aikana. Meille se tarkoitti mahdollisuutta heittäytyä uusien haasteiden pariin. Haasteet eivät pelkästään kehittäneet ja antaneet uusia näkökulmia, vaan antoivat myös hyödyllisiä eväitä tulevaisuutta varten. Someanalytiikan osaaminen ja masteroiminen on monissa työtehtävissä tänä päivänä keskeistä. Myös henkilöbrändäykseen perehtyminen antoi meille ymmärrystä oman verkkoläsnäolomme merkittävyydestä. Ahjo puolestaan hyötyi opiskelijoiden tehtävien ja esitelmien kautta saaduista tuoreista ja innovatiivisista näkökulmista sekä ehdotuksista esimerkiksi some-kanavien kehittämiseksi.

Meillä nuorilla on valtavasti osaamista, taitoja ja ideoita, vaikka korkeakoulututkinto puuttuukin. Ahjon kanssa vietetty yrityssafari auttoi meitä (ja varmaankin myös ahjolaisia) ymmärtämään ennen kaikkea oman asiantuntijuutemme merkityksen ja arvon. Oikeassa ympäristössä nuorten sekä ammattilaisten osaaminen pääsevät kohtaamaan tavalla, josta voi syntyä jotain täysin uutta.

 

Yristyssafarille osallistuivat opiskelijat Sanni Pohjannoro (kuvassa vasemmalla), Sofia Dahlskog, Anna Jaakonaho, Julia Rautiainen, Sanna Korpi ja Kerttu Skyttä.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.