Huippu-urheilijan elämä koostuu tavoitteellisesta ja ohjelmoidusta harjoittelusta. Miksei toiminta urheilun ympärilläkin voisi olla suunniteltua ja hiottua?
Lapsuuden liikkumista ulkona ja urheilullista elämäntapaa voisi verrata seuratoiminnassa pohjatyön luomiseen. Teini-iässä, kun lajilahjakkuus ei enää riitä, nuori viimeistään tekee päätöksen treenipanostuksen ja urheilun tavoitteellisuuden suhteen. Seuratoiminnassa tuo hetki voisi taas olla tarkemman toimintasuunnitelman luominen eri prosesseille.
Vaikka toimintakaava tuntuu yksinkertaiselta, varsinkaan urheiluviestinnälle ei anneta tarpeeksi arvoa. Toimiva urheilutoiminta on monen tekijän summa, eikä viestintää saisi unohtaa. Monet perustelevat viestinnän puutosta vetoamalla omaan harrastetoimintaan. Mutta eikö siitäkin saisi enemmän irti, jos prosessien pohjalle luotaisiin mutkaton toimintasuunnitelma? Vaikka urheilun taso ei yltäisi huippu-urheilun tasolle, kannattaa viestintäsuunnitelma hioa kuntoon.
Pelkällä rakkaudella lajiin, ei saada viestiä perille. Lajin kehittyminen ja prosesseista tiedottaminen on myös seurojen etu. Koripalloliitto on hyvä esimerkki siitä, kuinka lajivalmennuksen laatua tarkkailemalla nostetaan lajin profiilia ja kuljetaan kohti ammattimaisempaa urheilutoimintaa. Koripalloliiton malli todistaa myös sen, että hyvän suunnitelman avulla päästään parhaiten lopputulokseen. Töitähän huippu-urheilijakin tekee menestyksensä eteen.
Miten viestintää voi hyödyntää urheilumaailmassa?
Urheiluseuratoiminnassakin täytyy olla ns. peruskuntokausi, jolloin seuran viestinnälle luodaan selkeä suunnitelma, joka tukee seuran muuta toimintaa. Jos aika ei riitä suunnitelman luomiseen, viestinnän voi aina myös ulkoistaa ammattilaiselle.
Viestintäsuunnitelma on oltava yhtä konkreettinen kuin urheilijan harjoituspäiväkirja. Siinä voidaan määritellä tarvittavat kehityskohteet sekä kirjata suunnitellut ja tehdyt toimenpiteet kohderyhmittäin. Tärkeää on myös arvioida viestin perille menoa ja hyödyntää eri kanavia.
Organisaation viestintäsuunnitelmassa täytyy ottaa huomioon myös sisäinen viestintä. Organisaation sisäistä viestintää voi verrata urheilijan mentaalipuoleen, jonka huippu-urheilija pyrkii valmennuksen avulla myös pitämään kunnossa. Ilman toimivaa sisäistä viestintää ei ulkoinenkaan viestintä kanna. Paraskin rallikuljettaja häviää, jos auton moottori ei toimi täydellä teholla.
Jokaisella kilpaurheilijalla on vahvuutensa. Fifan mittausten mukaan Robben oli viime kesän MM-kisojen yksi nopeimmista pelaajista. Hänen vauhdikseen mitattiin Espanja-ottelussa noin 31 kilometriä tunnissa. Messin valtteja taas ovat räjähtävät kiihdytykset ja arvaamattomat juoksurytmin vaihdokset pienten vartaloharhautusten jälkeen. Urheilutoiminnassa myös seuran täytyy löytää vahvuutensa, joka erottaa sen muista seuroista. Tuota vahvuutta käyttämällä on helpompi luoda myös seuran ydinviestit, joita hyödyntää viestinnässä ja markkinoinnissa.
Viestintää ei kuulu ottaa taakkana, vaan mahdollistavana tekijänä. Urheilutoiminnassa esimerkiksi talkooväki ja vapaaehtoistoiminta ovat kultaakin kalliimpia. Viestinnän avulla voidaan myös tuota porukkaa kasvattaa, vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä tuoda heidät osaksi sitä yhdistävää urheilun huumaa.
Sosiaalinen media – maailman suurin stadion
Somea on kutsuttu maailman suurimmaksi stadioniksi. Kuka tahansa meistä pääsee nauttimaan sen tarjoamasta tunnelmasta ja elämyksistä. Tämän vuoksi on äärimmäisen tärkeää sisällyttää se osaksi viestintäsuunnitelmaa. Helsingin Jalkapalloklubin someaktiivisuus on hyvä esimerkki näkyvästä ja faneja osallistavasta toiminnasta. HJK:n Facebook-sivuilla tykkääjiä on yli 40 000.
Fanit rakastavat tarinoita. Tarinoiden avulla heille voidaan tarjota samaistumispintaa. Vuonna 2011 Ruotsissa ilmestynyt kirja Zlatan Ibrahimovicista toi kaiken kansan tietoisuuteen tarinan lähiöpojasta, joka nousi lahjakkuutensa ja sisukkuutensa ansiosta jalkapallotähdeksi.
Kun olin pieni, isäni aina tapasi sanoa, että häviö ei haittaa jos on antanut kaikkensa. Tuo neuvo mielestäni pätee kaikkeen urheilutoimintaan niin kentällä kuin kentän ulkopuolellakin seuratoiminnassa. Jos ottaa kaikki keinot käyttöön ja antaa kaikkensa, epäonnistuminen ei harmita niin lujaa.