Mieheni on tyylikäs ja fiksu, hän hikoilee päivittäin milloin milläkin salilla ja ostaa pukunsa trendiliikkeistä.
Mutta hän on myös pesunkestävä hikinäppi.
Jaakko on levynkeräilijä, hikinäppi antamani nimitys hänenlaisilleen ihmisille. Jaan hikinäpit karkeasti kahteen ryhmään. Ensimmäiseen kategoriaan kuuluvat yli viisikymppiset, parhaat päivänsä nähneet liimaletit, toiseen honkkelit vuosikymmeniä nuoremmat pillifarkkuhipsterit.
He kaikki plaraavat vanhoja vinyylejä nuhjusissa levykaupoissa.
Ulkoisesti mieheni ei kuulu kumpaakaan ryhmään. Musiikin harrastajana hän kuitenkin täyttää hikinäppiyden kriteerit kirkkaasti. Hän saalistaa divareissa, kirppiksillä ja levykaupoissa. Hän tavaa laulujen sanoja ja fiilistelee levyjen kansitaiteella.
Todistettavasti hän myös kuuntelee hankkimiaan tuhattakahtasataa cd-levyä, kuuttasataa vinyyliä ja pariasataa cd- ja vinyyliboksia.
Juuri muuta hän ei kotona teekään.
Vastuullinen ostaminen ja kierrättäminen ovat nousussa, törsääminen ja kuluttaminen laskussa. Tarjolla on kaikkea, mutta kuluttajat ostavat yhä vähemmän ja harkitummin. Asiakkaiden, myös hikinäppien, huomion kiinnittäminen on entistä haastavampaa.
Asiakaslähtöisen kuluttajaviestinnän avain on asiakkaan syvällinen ymmärtäminen. Kuluttajia koukuttaa enemmän tuotteeseen liittyvä henkilökohtainen käyttötilanne ja tunneside kuin itse tuote tai palvelu.
Uskon, että myös Jaakon koukuttamisessa on kyse yhdestä kuluttajaviestinnän tärkeimmistä perusasioista: elämysten tarjoamisesta. Musiikin valinta, ostaminen ja kuuntelu ovat eräänlaisia rituaaleja. Parhaimmillaan ne herättävät vahvoja tunteita. Kiinnostava sisältö ja uudet käyttöyhteydet sekä osto- tai saalistustilanteet luovat kokemuksia, joita mieheni metsästää ainakin yhtä paljon kuin itse saalista, vanhaa vinyyliä.
Kuinka monet ostokset perustuvat aitoon tarpeeseen? Aika harvat. Entä kuinka monet hankinnat ovat varsin epärationaalisia? Aika monet.
En usko, että mieheni tarvitsisi yhtään uutta levyä, vaikka hän muuta väittää. Toisaalta, muutama kymppi on pieni hinta metsästyksen luomasta hyvästä mielestä. Menestynein levykauppias onkin se, joka ymmärtää mieheni todellisen tarpeen ostoksen takana. Levy on vain väline onnellisuuden saavuttamiseksi.
P.S.
Miten kehtaan naureskella hikinäpeille? No, heikkoutensa kullakin: vaatekaapissani roikkuu siististi henkareissa yli 100 huivia. Fiilistelen isoäitini aarteilla ja matkustan ympäri maailmaa silkkisten, villaisten ja pellavaisten kangaspalojen perässä. Enkä todellakaan keksi montakaan järkevää syytä niiden kaikkien olemassaololle. Huivismi on minulle vahvasti fiilisasia, kokonaisvaltainen esteettinen elämänfilosofia.