Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Mieheni on hikinäppi

Kuinka monet ostokset perustuvat aitoon tarpeeseen? Aika harvat. Entä kuinka monet hankinnat ovat varsin epärationaalisia? Aika monet. Toisinaan tarpeen kanssa puuhastelu onkin sen täyttämistä tärkeämpää.

Kirjoittaja

Mieheni on tyylikäs ja fiksu, hän hikoilee päivittäin milloin milläkin salilla ja ostaa pukunsa trendiliikkeistä.

Mutta hän on myös pesunkestävä hikinäppi.

Jaakko on levynkeräilijä, hikinäppi antamani nimitys hänenlaisilleen ihmisille. Jaan hikinäpit karkeasti kahteen ryhmään. Ensimmäiseen kategoriaan kuuluvat yli viisikymppiset, parhaat päivänsä nähneet liimaletit, toiseen honkkelit vuosikymmeniä nuoremmat pillifarkkuhipsterit.

He kaikki plaraavat vanhoja vinyylejä nuhjusissa levykaupoissa.

Ulkoisesti mieheni ei kuulu kumpaakaan ryhmään. Musiikin harrastajana hän kuitenkin täyttää hikinäppiyden kriteerit kirkkaasti. Hän saalistaa divareissa, kirppiksillä ja levykaupoissa. Hän tavaa laulujen sanoja ja fiilistelee levyjen kansitaiteella.

Todistettavasti hän myös kuuntelee hankkimiaan tuhattakahtasataa cd-levyä, kuuttasataa vinyyliä ja pariasataa cd- ja vinyyliboksia.

Juuri muuta hän ei kotona teekään.

Vastuullinen ostaminen ja kierrättäminen ovat nousussa, törsääminen ja kuluttaminen laskussa. Tarjolla on kaikkea, mutta kuluttajat ostavat yhä vähemmän ja harkitummin. Asiakkaiden, myös hikinäppien, huomion kiinnittäminen on entistä haastavampaa.

Asiakaslähtöisen kuluttajaviestinnän avain on asiakkaan syvällinen ymmärtäminen. Kuluttajia koukuttaa enemmän tuotteeseen liittyvä henkilökohtainen käyttötilanne ja tunneside kuin itse tuote tai palvelu.

Uskon, että myös Jaakon koukuttamisessa on kyse yhdestä kuluttajaviestinnän tärkeimmistä perusasioista: elämysten tarjoamisesta. Musiikin valinta, ostaminen ja kuuntelu ovat eräänlaisia rituaaleja. Parhaimmillaan ne herättävät vahvoja tunteita. Kiinnostava sisältö ja uudet käyttöyhteydet sekä osto- tai saalistustilanteet luovat kokemuksia, joita mieheni metsästää ainakin yhtä paljon kuin itse saalista, vanhaa vinyyliä.

Kuinka monet ostokset perustuvat aitoon tarpeeseen? Aika harvat. Entä kuinka monet hankinnat ovat varsin epärationaalisia? Aika monet.

En usko, että mieheni tarvitsisi yhtään uutta levyä, vaikka hän muuta väittää. Toisaalta, muutama kymppi on pieni hinta metsästyksen luomasta hyvästä mielestä. Menestynein levykauppias onkin se, joka ymmärtää mieheni todellisen tarpeen ostoksen takana. Levy on vain väline onnellisuuden saavuttamiseksi.

P.S.

Miten kehtaan naureskella hikinäpeille? No, heikkoutensa kullakin: vaatekaapissani roikkuu siististi henkareissa yli 100 huivia. Fiilistelen isoäitini aarteilla ja matkustan ympäri maailmaa silkkisten, villaisten ja pellavaisten kangaspalojen perässä. Enkä todellakaan keksi montakaan järkevää syytä niiden kaikkien olemassaololle. Huivismi on minulle vahvasti fiilisasia, kokonaisvaltainen esteettinen elämänfilosofia.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Lääkeyhtiö — iso paha susi vai jotain muuta?

”Meille on tarpeen Suomen ulkopuolisena toimijana ymmärtää, keitä päätöksentekijät ovat, ja olla yhteydessä tärkeimpiin. Haluamme myös ymmärtää vallitsevaa asenneympäristöä ja päätöksentekoprosessia.” ”Meidän tulee ymmärtää, miten hallitusohjelmaan kirjatut asiat konkreettisesti etenevät

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.