Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

 

Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä, mitä heiltä odotetaan ja kulttuuri tukee yhdessä tekemistä.

Kirjoittaja

Tässä muutamia vinkkejä onnistumiseen:

 

On vain yksi strategia. Ei ole tarvetta tehdä viestinnälle omaa strategiaprujua, vaan ennemminkin syväymmärtää liiketoiminnan määritelty suunta (visio), toiminnan merkitys (purpose) ja valitut painopistealueet strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Viestinnän linjaukset ja suunnitelmat johdetaan suoraan näistä. Jos esimerkiksi tavoitteena on vahvistaa yhteistyötä, viestinnän ratkaisu voi olla valmentaa viestintätaidoissa tai kehittää viestintäkanavia yhteisöllisemmiksi.

 

Yksinkertaista kieltä ja kohdenna. Liiketoiminnan jargon ei sytytä. Pätevä toimitusjohtaja ei tavoita ihmisiä excelillä tai taloussanastolla, nyt on tarve inhimilliselle strategialle ja kohdentamiselle. Tarvitsemme yhteisen kielen ja vaikuttavat tavat viestiä. Jos tavoitteena on muuttua esimerkiksi asiakaslähtöisemmäksi, viestinnän ratkaisu voi olla muutoksen konkretisointi asiakashaastatteluilla ja referensseillä. Asiakaslähtöisen viestinnän sävy ja viestinnän vaikuttava kohdentaminen löytyvät asiakasta kuuntelemalla.

 

Viestintä ei ole funktio tai funktiona vain tukitoiminto. Viestinnän asiantuntijan on muistettava viestiä myös viestinnän roolista organisaatiossa ja osoitettava sen strateginen merkitys. Viestijän on osattava erottaa taktinen, operatiivinen ja strateginen taso. Jos yrityksessä ei ole viestinnän asiantuntijaa tai viestinnän rooli on huonosti ymmärretty, on hyvä käyttää ulkoista viestinnän asiantuntijaa apuna.

 

Viestintään tarvitaan resursseja. Suunnitteluvaiheessa on varmistettava riittävät resurssit. Kun odotetaan tuloksia, se vaatii myös investointeja: aikaa, budjettia, uusia kanavia, sisältökonsepteja sekä valmennuksia. On oleellista, että HR ja viestintä tekevät yhteistyötä. Kuten strategiakaudetkin, toimenpiteet tulee suunnitella usealle vuodelle. Mieti realistisesti ratkaisuja ja miten onnistumista mitataan. Monet mittareista voivat jo olla olemassa esimerkiksi brändi-, maine- tai henkilöstö- tutkimuksissa.

 

Vahvista koko porukkaa viestimään. Kokonaisvaltaisesta viestintäosaamisen kasvattamisesta hyötyy koko organisaatio – ihmiset voivat paremmin ja arki soljuu helpommin, kun osallistamme ja osaamme toimia yhdessä. Moderni viestintäkulttuuri on ihmislähtöinen, avoin ja aktiivisesti viestivä. Parhaimmillaan viestivästä kulttuurista muotoutuu yritykselle arvokas kilpailuetu.

 

Tee ainakin nämä 5 asiaa:

  1. Varmista, että viestintä ja strategia ovat yhtä
  2. Tee yhteistyötä ajatuksella ”People & Culture”
  3. Visualisoi, sanoita ja auta kohdentamaan viestejä
  4. Huolehdi, että viestinnän resursseja ohjataan oikein
  5. Kasvata viestintä- ja vuorovaikutustaitoja

 

Blogi perustuu Viesti ry:n webinaariin 9.3.2024. Ahjolla autamme mm. strategisessa suunnittelussa ja valmennuksissa.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.