Olemme Ahjolla ottamassa suurta harppausta kohti vaikuttamista maailman ongelmiin. Vaikutus syntyy, kun innostus syttyy. Vaikuttaminen vaatii kunnianhimoista visiota ja laajemman merkityksen luomista.

Ahjolla oli ilo äskettäin olla rakentamassa ja toteuttamassa yhteistyössä asiakkaidemme CGI:n, LähiTapiolan, Nissanin ja Plugit Finland kanssa älykkään ja ympäristöystävällisen liikkumisen vaikuttajafoorumi Mobility Executive Forumia. Tapahtuman johtoajatuksena oli koota alan johtavat, tulevaisuutta rakentavat yritykset yhteen ja luoda pitkäjänteisen ja laajan vaikuttamisen konsepti.

Tuloksena oli vaikuttava keskustelunavaus merkittävien liikennevaikuttajien kanssa. Tulevaisuuden liikkumisen mahdollistavat älykäs kaupunki, älykkäät ratkaisut ja aidosti mahdollistava infra sekä lainsäädäntö. Muun muassa tätä teemaa tutkin lisää viikon kuluttua digimaailman SXSW– konferenssissa. Älykkäät kaupungit ovat luonnollisesti mukana ohjelmassa.

Odotatko pelastajaa vai vaikutatko itse?

Muutoksen aikaansaaminen on vaikeaa, sillä siinä on itse ryhdyttävä rakentamaan tulevaisuutta.

Gregory V. Diehl kuvaa tätä kirjassaan Brand Identity Breakthrough: How to Craft Your Company’s Unique Story to Make Your Products Irresistible. Kuvittele, että olet haaksirikkoutunut yksin autiolle saarelle. Sinun on tehtävä päätös, joka määrittää tulevaisuutesi. Päätätkö olla olosuhteiden uhri vai tulevaisuutesi rakentaja? Etsitkö ruokaa vai istutko odottamaan pelastajia? Opetteletko rakentamaan suojan sateilta vai piilotteletko puiden alla, kunnes apu saapuu?

Tähän päätökseen kiteytyy vaikuttaminen: aiotko vain odottaa, että olosuhteet muuttuvat eduksesi vai aiotko muuttaa niitä itse?

Yrittäjät tietävät kokemuksesta, että omilla toimilla voi vaikuttaa suuntaansa ja tulevaisuus ei ole vain olosuhteiden lopputulos, vaan omissa käsissämme. Lady Gaga kuvasi tätä mielentilaa Oscar-puheessaan hienosti: ”This is hard work. I worked hard for a long time. It’s not about winning. It’s about not giving up. If you have a dream, fight for it. There is discipline for passion. And it’s not how many times you get rejected or you fall down or you’re beaten up. It’s about how many times you stand up and are brave and keep on going.”

Vaadi päättäjiltä enemmän – myös vaalien jälkeen

Ihmiskunnan suurin haaste tällä hetkellä on ilmaston lämpeneminen. Kirjoitin LinkedIniin ilmastokatastrofin seurauksista, ikijään sulamisesta ja Siperian rautatieverkoston romahtamisesta. Toisin sanoen, kaikesta siitä miksi Mobility Executive Forumilla on tärkeä ja kiireellinen missio.

Tämän hetken koskettavin ilmastoaktivisti on vasta 16-vuotias ruotsalainen Greta Thunberg.  Monet suomalaiset kuulivat hänestä Saska Saarikosken kolumnista.  Ruotsalaisteini on nyt ilmastovaikuttaja, jota maailma kuuntelee.

Thunbergin vaatimukset kohdistuvat poliitikkoihin. Hän vetää puoleensa tukijoita ja seuraajia, jotka haluavat viedä samaa muutosta eteenpäin hänen rinnallaan. Hän on puhunut TEDx:ssä, Davosin talousfoorumissa, Euroopan Unionin talous- ja sosiaalikomiteassa ja protestoinut Ruotsissa ja Brysselissä.

Thunberg kärsii Aspergerin oireyhtymään liittyvästä selektiivisestä mutismista, mistä johtuen hän ei puhu kaikissa tilanteissa. ”I only speak when it is necessary. Now it’s one of those moments”, hän sanoi ilmastonmuutosta käsittelevässä TEDx-puheessaan.

Thunberg sanoo, ettei Ruotsissa ole tapahtunut mitään hänen puheensa jälkeen. Päättäjät eivät tee mitään, vaikka nyt todellakin on välttämätöntä puhua – ja toimia.

Mutta Greta, tee niin kuin Lady Gaga. Älä anna periksi. Jaksa jatkaa. Maailma tarvitsee sinua ja sinunlaisiasi. Vaikuttaminen on pitkä tie.

Kun haluat sparrata näkemyksiä asiantuntijaviestintään, avoimeen vaalivaikuttamiseen ja vaikuttajaviestintään, ota yhteyttä Sari-Liia Tonttilaan tai Janne Huovilaan

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *