Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Kun robotista tulee työkaveri

Digitalisaatio ja tekoäly eivät välttämättä poista työpaikkoja, mutta ne muuttavat ammatteja ja toimialoja. Robotit alkavat hoitaa teknisen suorituksen, kun taas ihmisten rooli asiakkaan kohtaajina korostuu.

Kirjoittaja

Positiivisesti ajateltuna digitalisaatio ja robotisaatio vapauttavat resursseja. Työn tekninen suoritus muuttuu asiakkaan laadukkaaksi kohtaamiseksi ja asiakaspalvelun rooli korostuu. Postinjakajat opettelevat uutta työtä hoiva-alalla. Automaattikassan myötä kassatyöntekijä siirtyy tuotesuosittelijaksi. Kun robotti laskee pillerit dosettiin, entiselle lääkkeiden lajittelijalle jää aikaa huolehtia potilaasta ja kysyä tämän vointia.

Uusi työ hakee paikkaansa robottien rinnalla. Työn muutos on aikamme murros, jonka lapsentaudit meidän on kestettävä ennen kuin uudet ammatit on sisäistetty ja jalkautettu.

Tarvitsemme tukea jatkuvan muutoksen pyörteissä

Toistaiseksi muutos johtaa usein lyhytnäköiseen väen vähentämiseen työpaikoilla. Kysymykset kaikuvat käytävillä ja kokouksissa: Mitä yrityksemme tulisi tehdä, ettei se kuole, vaan uudistuu? Miten pidetään väki töissä, vaikka tekoäly rynnii sisään ovista ja ikkunoista ja sähköiset innovaatiot sähäköittävät prosessejamme?

Murroksessa saattaa auttaa ajatus, että ennenkin on muututtu. Helpottivathan automobiilit entisaikaan ihmisten kulkemista, eikö totta? Onko kynän ja paperin korvannut Excel sittenkään huono juttu? Eikö ole kätevää, kun puhelin kulkee mukana?

Nuorisolle näitä kysymyksiä ei tarvitse esittää, heille digi on aina ollut olemassa. Kun ikääntyvä väestö kohtaa digitalisaation, toiset innostuvat ja sopeutuvat, toiset haraavat vastaan ja joidenkin elämää digi suorastaan hankaloittaa. Infrakin on vielä saatava ulottumaan maamme joka kolkkaan, jotta kaikilla olisi samat mahdollisuudet osallistua muutokseen.

Tulevaisuudessa emme suorita vaan vuorovaikutamme

Digimaailma pursuaa ideoita, mutta teknologia ei aina heti taivu toimimaan sitä vauhtia, kuin ihmisen elämä sujuakseen vaatisi. Huteja tulee ja uusi versio on jo olemassa ennen kuin edellinen on viritetty huippuunsa.

Jääkö meille tässä rytinässä enää mitään pysyvää?

Kyllä, meille jää yksi tärkeimmistä asioista. Robotit eivät kykene osoittamaan tunteita. Tunteiden välittäminen ja tunnelman luominen jäävät ihmisten välisen vuorovaikutuksen ja viestinnän tehtäväksi. Ihmisen tuottama palvelu ja vuorovaikutus asiakkaiden kanssa korostuvat tulevaisuuden ammateissa ja kohtaamisissa – tapahtuupa se sitten somessa tai kasvotusten.

Ihmiset ja yritykset elävät tunteista, viesti niistä. Me autamme!

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.