Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Kun mikään ei erota yritystäsi kilpailijoista

Mikä erottaa teidät kilpailijoista? Kysymys voi kuulostaa helpolta, mutta yllättävän moni ei osaa siihen vastata. Vaikuttavaa viestintää ei voi tehdä ilman kiteytettyjä viestejä.

Kirjoittaja

Jälleen kerran pyydän potentiaalista asiakasta tiivistämään erottavat tekijänsä. Huomaan, että häntä vähän harmittaa, kun en tyydy liian laajaan vastaukseen. Kaikki mitä yritys tekee, ei voi olla ainutlaatuista. Vaatii kuitenkin uskallusta karsia pääviestiään. ”Ei kai kukaan nyt luule, että osaamisemme rajoittuu vain tähän?” Ei luule, mutta juttu on niin, ettei kukaan jaksa kuunnella niin pitkään kuin varmaan haluaisit kertoa. Vähemmän on enemmän ja parhaat ajatukset riittävän yksinkertaisia.

Tätä kirjoittaessani vierailin useamman yrityksen verkkosivuilla. Valtaosa kertoo ensimmäisenä tarjoavansa ”laajan valikoiman ratkaisuja/tuotteita/palveluita xx tarpeisiin”. Hienoa, että tarjooma on laaja, mutta voisiko kärkeen nostaa jonkin niitä yhdistävän (ja teitä erottavan) tekijän? Parhaimmillaan tuo yhdistävä tekijä olisi myös asiakaslähtöinen eli kiteytys siitä, miten yrityksenne helpottaa asiakkaan elämää.

Ajatusjohtaja erottuu

Voi myös olla, ettei yritys tee mitään ainutlaatuista. Se voi kuitenkin kertoa toiminnastaan ainutlaatuisella tai vähintäänkin erottuvalla tavalla. Kyllä niilläkin aloilla, missä kilpailijat tarjoavat keskenään pitkälti samaa tuotetta tai palvelua, on ajatusjohtajia. Kyse onkin enemmän siitä miten, kuin mitä tarjoatte. Kun siis asiakassuhteen alkaessa kysyn, mikä erottaa yrityksen muista, en joka kerta odota ainutlaatuista innovaatiota. Odotan sitä, että yritys tuntisi omat vahvuutensa ja osaisi edes alustavalla tasolla kertoa ne. Tai ainakin ymmärtäisi antaa meidän auttaa vahvuuksien kiteyttämisessä viestintää ja koko liiketoimintaa ohjaaviksi perusviesteiksi. Sitä varten me olemme täällä.

Ajatusjohtajuus on lyönyt läpi tavoiteltavan arvoisena asiana. Välillä kuitenkin tuntuu, ettei sen eteen haluta tehdä töitä. Ei jakseta esimerkiksi kiteyttää sitä, minkä teeman ajatusjohtajuutta tarkalleen tavoitellaan. Oikotietä ajatusjohtajuuteen ei kuitenkaan ole; sitä ei voi feikata muutaman kuukauden ajan buustatakseen vuoden myyntilukuja tai napatakseen paria hittiotsikkoa valtamedioissa. Jos strategia, visio ja perusviestit eivät ole kunnossa, on viestintä sekavaa tai tylsää. Tai molempia.

Tarvitaan strategista suunnittelua, pohjatyötä. Sen jälkeen tarvitaan pitkäjänteistä, tavoitteellista ja johdonmukaista markkinointiviestintää. Näissä me voimme auttaa.

Ahjossa puhumme ajatusjohtajuudesta kehittämämme tähtimallin avulla. Tässä organisaatio tarkastelee itseään, kilpailijoitaan, asiakkaitaan ja ympäristöään. Tuntemalla nämä tekijät pääsee käsiksi omiin vahvuuksiinsa, joista oma tähtiajatus löytyy.

 

Pamfletissamme Tulevaisuuden ajatusjohtaja viestii nyt Kotipizzan ja Lääkärikeskus Aavan toimitusjohtajat kertovat omista oivalluksistaan erottautumisen tiellä.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.