Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Kun lähestyt viestintätoimistoa yhteistyön merkeissä

Viestintätoimistona meitä lähestytään tasaisin väliajoin erilaisten asiakkaitamme koskevien yhteistyöehdotusten merkeissä. Kyseessä voivat olla blogi- tai mediayhteistyöt, B2B-yritysten tarjoukset ynnä muut projektit.

Kirjoittaja

Tuomas Mäkinen

Hyviä ehdotuksia ja tarjouksia ottaa vastaan mielellään, niin omasta kuin asiakkaankin puolesta. Monesti kuitenkin käy niin, että vaikka toisesta osapuolesta aistii idearikkauden ja tekemisen meiningin, jäävät kuviot puolitiehen.

Kyse ei ole siitä, että tarjottu idea olisi huono tai tarjoaja yhteistyökyvytön. Paljon yleisempi syy on, ettei ymmärretä, miten prosessi toimii ja mitä asiakkaamme tarvitsee. Hyväkin idea kariutuu, jos se ei jalostu nopeasti konkretiaksi. Seuraavassa siis pari vinkkiä, kuinka parannat huomattavasti mahdollisuuksiasi tehdä hedelmällistä yhteistyötä.

1) Mieti ja perustele, mikä etu yhteistyöstä on asiakkaallemme

Yhteisen projektin toteuttaminen vaatii aina resursseja: yrityksen kannattaa harvoin lähteä mukaan, jos edut ovat epämääräiset. Kerro siis, miksi juuri sinä olet se taho, jonka kanssa lyödä hynttyyt yhteen. Tutustu brändiin, jolle ehdotat yhteistyötä: saman ehdotuksen kopiointi kymmenelle saman alan yritykselle tekee hyvästäkin ideasta epämääräisen ja valjun. Meille tärkein kysymys on se, mitä upeaa asiakkaamme tästä saa irti.

2) Ota yhteyttä ajoissa

Yritysten viestintä- ja markkinointiosastoilla on hyvin erilaisia prosesseja ja ne vaativat usein aikaa. Nyrkkisääntönä voit ajatella, että mitä tunnetummalle brändille ehdotat yhteistyötä, sitä aikaisemmin kannattaa lähestyä. Ota yhteyttä rohkeasti, vaikka et vielä olisi varma kaikista yksityiskohdista. Mitä aiemmin tiedämme esittää alustavan ehdotuksesi asiakkaalle, sitä nopeammin he voivat ilmoittaa, ovatko kiinnostuneita ja varata sille riittävästi aikaa.

3) Kerro niin paljon itsestäsi kuin voit

Jos olet bloggari tai edustat mediaa, tulemme joka tapauksessa kysymään sinulta julkaisuusi liittyviä yksityiskohtia. Kerro meille heti kättelyssä ainakin seuraavat: millaista sisältöä julkaiset, kuinka suuri lukijakuntasi on, ovatko he enimmäkseen miehiä vai naisia, minkä ikäisiä he ovat, ja niin edelleen. Numerot eivät ole kaikki kaikessa eikä niillä usein pysty ilmaisemaan julkaisun laatua ja yleisfiilistä – mutta jostain on lähdettävä liikkeelle. Voin taata, etten suosittele yhdellekään asiakkaalle mitään yhteistyötä, jos sen ehdottaja ei pysty tai halua vastata peruskysymyksiin omasta kanavastaan.

Millaista näkyvyyttä yhteistyöhön ryhtymällä saa, miten usein ja missä yhteyksissä? Kerrotaanko yhteistyöstä myös sosiaalisen median kanavissasi? Ovathan kaupalliset yhteistyöt asiallisesti merkitty julkaisussasi? On kaikille mielekkäämpää, kun olemme ymmärtäneet yhteistyön samalla tavalla. Uskalla olla myös luova siitä, mitä voit tarjota: viestintätoimistot saavat paljon hyvin samantyyppisiä yhteistyötarjouksia, jotka on kaikki tehty moneen kertaan.

4) Ole avoin siitä, mitä haluat

On hyväksyttävä neuvottelutaktiikka jättää hieman avoimeksi se, mitä yhteistyöltä haluat; se vain ei ikävä kyllä usein ole se toimiva neuvottelutaktiikka. Olen itse käynyt pitkiä sähköpostikirjeenvaihtoja, joissa olemme olleet pitkään periaatteessa samalla sivulla ja molemmat innoissamme suunnitelleet projektia. Sitten toinen osapuoli esittääkin uuden vaatimuksen sille, että homma jatkuu. Suomeksi sanottuna: keskustelu alkaa vaikkapa siitä, että firma A tarjoaa julkaisu B:lle tuotteita testattavaksi ja arvottavaksi lukijoiden kesken. Kaikki sujuu siihen asti, kunnes kalkkiviivoilla B kertookin, että odottaa A:ltä lisäksi suoraa rahallista sponsorointia.

Pyyntö ei ehkä kuulosta kohtuuttomalta, mutta suuryritystenkin viestintäosastoilla on budjettinsa, joihin he eivät halua viime hetken yllätyksiä. Eikä yksikään firma, joka pyörittää kymmenien tai satojen miljoonien liikevaihtoa, alennu kiristettäväksi tonnista tai parista. Tässä vaiheessa yleensä todetaan, että palataan asiaan joskus toiste. Näin hukattiin kolmen tahon aikaa: meidän, asiakkaamme ja yhteistyökumppanin.

5) Ole valmis vastaehdotukseen ja anna sille tilaa

Sinulla voi olla mainio yhteistyöehdotus, muttei se sittenkään sovi sellaisenaan asiakkaallemme. On taitolaji laatia harkittu ja yksityiskohtainen suunnitelma ja samaan aikaan jättää siihen vielä sopivasti tilaa muutoksille ja improvisoinnille. Tässäkin auttaa, kun olet ottanut meihin yhteyttä riittävän ajoissa. Kun me ymmärrämme ajatteluasi, asiakkaamme ymmärtää ajatteluasi. Viestintä kaikkien välillä toimii ja voimme mukauttaa omaa ehdotustamme sen mukaan, mitkä sinun suunnitelmasi ovat.

Eli jos mielessäsi muhii yhteistyöehdotus, lähesty rohkeasti – pienen pohjatyön kanssa, toki.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Lääkeyhtiö — iso paha susi vai jotain muuta?

”Meille on tarpeen Suomen ulkopuolisena toimijana ymmärtää, keitä päätöksentekijät ovat, ja olla yhteydessä tärkeimpiin. Haluamme myös ymmärtää vallitsevaa asenneympäristöä ja päätöksentekoprosessia.” ”Meidän tulee ymmärtää, miten hallitusohjelmaan kirjatut asiat konkreettisesti etenevät

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.