Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Keskity kuuntelemaan

Vanhakantainen termi ”tiedottaminen” viittaa yksisuuntaiseen asioiden tuputtamiseen, jossa vastaanottajan kapea rooli on pitää kanavat auki ja prosessoida sisältö parhaalla katsomallaan tavalla. Viestinnässä ei kuitenkaan ole kyse puhumisesta, asioiden tuottamisesta tai ideoiden luomisesta. Tärkein elementti on vuorovaikutus – erityisesti kuunteleminen.

Kirjoittaja

Janne Malinen

Monien eri alojen huippumyyjät ovat jo vuosia puhuneet kuuntelemisen merkityksestä. Vain asiakkaan tarpeiden syvällisellä ymmärtämisellä, heidän asemaansa samaistumalla ja olemalla aidosti läsnä, he ovat saavuttaneet parhaat lopputulokset. Näin voidaan tarjota tuotteita ja palveluja, joilla on asiakkaalle ja kuluttajalle merkittävää lisäarvoa.

Kuuntelemisen ei olettaisi olevan hankalaa kansalle, joka on tehnyt vetäytymisestä ja hiljaisuudesta tavaramerkkinsä. Silti taito unohtuu kaiken kiireen ja vouhottamisen keskellä, kun deadlinet jyskyttävät takaraivossa ja maailman briljantein idea ei salli yhtään ylimääräistä muutosta täydelliseen suunnitelmaan.

Juuri kynnys ottaa palautetta vastaan ja tehdä muutoksia (omassa päässä) lukkoon lyötyihin suunnitelmiin saattaa kasvaa ylitsepääsemättömäksi. Toisinaan ei ole väliä, tuleeko korjauspyyntö asiakkaalta, esimieheltä tai kollegalta. Ernst Hemingwayn kuvaama Kill your darlings -vaihe tekstinkäsittelyssä tuottaa usein vaikeuksia erityisesti nuoremmille, mutta toisinaan kuoppaan lankeavat kokeneemmatkin viestintäammattilaiset.

Aloita kollegasta

Viestintä on kuuntelemisen ohella kuitenkin ennen kaikkea tiimityötä. Nerokkaimmatkin visionäärit kaipaavat ennen pitkää apua ideointiin, suunnitteluun ja toteutukseen – muutoin työt alkavat kiertää kehää ja lopputulokset muistuttaa toisiaan. Ideointi, tarjouksen työstö ja projektien läpivienti tulisi aina toteuttaa tiimissä. Näin taito kuunnella toista kehittyy ja henkilökemiat hitsautuvat yhteen.

Kiteytettynä kyse on siis mikrotason sisäisestä viestinnästä.

Tiimejä ja parivaljakoita kannattaa hyödyntää erityisesti myynti- ja presentaatiokäynneillä, joissa henkilökemioiden natsaaminen ja toisen tapojen tunteminen näyttelevät suurta roolia. Mikään ei ole pahempaa kuin myyntikäynti, jossa eniten äänessä oleva henkilö ei huomioi asiakasta eikä tiimiään, vaan puhuu ainoastaan itsestään ja tuotteestaan. Lopputuloksena on kollektiivinen vaivaantunut olo, eikä kauppoja taatusti synny.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.