Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Kerro tarina – asiakkaat seuraavat

Ihminen on syntyjään tarinankertoja. Tarinointi on tapa selittää maailmaa ja viestiä toistemme kanssa, oli sitten taustavaikuttimena yritys tehdä vaikutus, inspiroida, saada aikaan muutos tai vaikuttaa vastaanottajaan jollain tavoin.

Kirjoittaja

Tunteen kautta lukija inspiroituu, järkyttyy, liikuttuu, kauhistuu tai vihastuu. Tunnejälki aloittaa aina muutosprosessin vastaanottajassa. Tunteiden kautta rakennettu tarina antaa vastaanottajalle työkalut viedä tulkintaa eteenpäin omassa elämässään.

Tässäkin asiassa pätee vanha sanonta ”vähemmän on enemmän”. Aina ei tarvitse mässäillä tai alleviivata turhaan: vaikuttavassa tarinassa muutama hyvä elementti riittää, sillä ihminen on rakennettu ymmärtämään, tulkitsemaan, jatkamaan tarinaa omassa päässään ja elämässään.

Työskentelin kymmenen vuotta toimittajana ennen viestintätoimistoon hyppäämistä. Journalismista opin sen, kuinka voimakas hyvä tarina on ja kuinka oleellista on, että tarina synnyttää tunteita vastaanottajassa.

Uskon, että myös viestinnän kentällä tarinankerronta on oleellinen osa luovaa prosessia. Tarinan tarkoitus on herätellä vastaanottajan tunteita – ja onnistuneella tarinalla saadaan suora kontakti asiakkaaseen.

Rohkeus palkitaan

Asiakaslähtöisyys, tavoitteellisuus ja brändinrakennus ovat hienoa sanahelinää, mutta niilläkään ei tee mitään, ellei tuotettu sisältö kosketa jollain tavalla sen vastaanottajaa.

Toki usein todellisuus budjetteineen ja aikatauluineen tulee valitettavasti korkealentoisimpien tarinoiden väliin. Yritysten sisällöntuotantoa päästään harvemmin suunnittelemaan ja toteuttamaan kuin Tolkien fantasiaromaanejaan konsanaan.

Mutta silti jo pienillä elementeillä pääsee sisällöntuotannossa varsin pitkälle.  Kaikki tarinat koskettavat, mikäli ne kerrotaan oikein –  ja maailma on täynnä kertomattomia tarinoita: Joskus tarinat ovat yksinkertaisia, joskus vaikeita ja joskus jopa sydäntäsärkeviä. Joskus tarinat eivät edes ole täysin totta. Silti kaikkia tarinoita yhdistää se, että ne ovat kerrottu rohkeasti – ja ne vievät sinut hetkeksi toiseen maailmaan.

Tulevaisuuden menestyjät yrityskentällä ovatkin niitä, jotka uskaltavat rohkeasti kertoa omat tarinansa.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.