Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Kauan eläköön tyhmä

Tyhmyys on tietyllä tapaa tabu. Kenelläpä ei olisi kerrottavana sellaisia tarinoita, joissa tapahtumat ovat saaneet alkunsa hölmöistä oivalluksista ja sittemmin kasvaneet legendoiksi.

Kirjoittaja

Vaikka tyhmyydellä viattomasti rehvastellaan henkilökohtaisissa kohtaamisissa, organisaatioiden teoissa sille ei ole sijaa. Mahdollisia virheaskeleita halutaan välttää kaikin keinoin. Varman päälle on toki välillä kannattavaakin toimia, mutta mitä kerrottavaa kädenlämpöisestä tekemisestä lopulta jää?

Ei ole olemassa bisnestä, joka toimisi ilman kilpailua. Kun kaikki pyrkivät valtaamaan saman areenan, muistijäljen jättäminen vaatii uudenlaista tekemistä. Massasta erottuvia superideoita harvoin löytyy toimiston mapeista valmiina poimittaviksi. Miten rakentaa sellainen viesti, joka vaikuttaa ja jää elämään?

1.    Vaikuttavuuden syntyminen vaatii tunnesiteen. Tutkimusten mukaan tunteisiin keskittyvä viestintäkampanja toimii kaksi kertaa paremmin kuin rationaalisiin tekijöihin perustuva.
2.    Kuva herättää aina tunteita. Ei ole sattumaa, että kulttuurimme on visuaalisuuden yltäkylläistämä. Hyvä kuva löytää aina yleisönsä.
3.    Tarinallisuus laittaa ajatukset liikkeelle. Se tekee visuaalisenkin viestinnän ymmärrettäväksi.
4.    Kohderyhmä on tärkeä. Ilman sitä viestillä ei ole kontekstia.

Ja jos haluaa oikeasti onnistua, pitää uskaltaa.

Esimerkiksi Diesel uskalsi vuonna 2010 olla jopa tyhmänrohkea. BE STUPID -kampanja oli menestys, vaikka ilmestyessään se sai monet ajan PR-gurutkin vetämään herneen nenään. Vitsi ei mennyt kaikille perille, mutta tärkein yleisö eli kohderyhmä rakastui. Tyhmyyden ylistäminen puri niihin, joita haluttiinkin tavoittaa, ja samalla alleviivasi jotain farkkujen myymistä tärkeämpää.

Ei ole tyhmää olla rohkea, kun osaa asiansa. Jos organisaatio haluaa päästä alansa huipulle, sen pitää voida antaa itsestään muutakin kuin särmättömän, kiillotetun version.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.