Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Kaikki on vinksin vonksin tai ainakin heikun keikun?

Luovaa työtä tekevien keskuudessa prosessiajattelu tuntuu monesti olevan kauhistus. Näin ei tarvitse olla.

Kirjoittaja

Luovan henkilön näppäimistön näpytys loppuu välittömästi, jos projektien työvaiheet piirretään kuvioiksi tai hän löytää itsensä avainhenkilönä yrityksen prosessikaavion uimaradalta. Ei kannata huolestua, sillä luovienkin prosessien tunnistamisella ja laatuajattelulla on tarkoituksensa.

Luovan liiketoiminnan uskottavuus rakentuu harkituissa prosesseissa

Ollakseen menestyksekäs luovine ideoineen, on oltava uskottava. Liiketoiminnan prosessiajattelu tekee yrityksen luovuudesta uskottavaa. Jos työssä vallitseva toimintamalli on pelkästään luova kaaos, kannattaa miettiä miksi. ”Ravihevosella laukka on helvetin huono neljän metrin aitauksessa. Ne rajat on liian kapeet. Mutta sitten jos niitä rajoja ei ole ollenkaan, tulee täyttä kaaosta”, sanoo ohjaaja Olli Saarela luovasta toiminnasta.

Luovuus, ja luova prosessi, on uuden tuottamista ja vastaanottajan reaktio lopputulokseen määrää onnistumisen. Jäsennelty laatu näkyy myös asiakkaalle laatuna. Luovan yrityksen oman toiminnan on oltava hallussa, jotta laatua voi edes alkaa tavoittelemaan. Laatu- ja prosessiajattelu lisäävät luovan organisaation ja asiakkaan luottamusta siihen, että palvelu täyttää halutut vaatimukset.

Hyvään pyritään, mutta priimaa tuppaa tulemahan

Luovuus syntyy rennossa ilmapiirissä, mutta lopputulos saa kirkkaimman kruunun hyvin johdetussa prosessissa – ja tätä luovan yrityksen laatu nimenomaan on. Filosofi Lauri Järvilehto summaa luovuuden heiluriliikkeen vaativan hörhöilyä ja systemaattisuutta. ”Systemaattisuuden kautta uuden idean arvo tai tarkoitus saadaan puristettua kasaan.”

Näillä askelilla yrityksesi voi yhdistää luovuuden ja laadun kehittämisen:

  1. Asiakkaan kokema laatu. Ymmärrys siitä, että palvelun laatu syntyy asiakkaan mielikuvissa. Tuottamasi laadun tulee vastata tarkoitustaan.
  2. Oman tekemisen laatu – tunnistetut prosessit ja niiden pullonkaulat, poikkeamat ja vaihtelut.
  3. Tavoitetaso omalle tekemiselle: mille tasolle pyritään, lopputuloksessa ja prosessissa?
  4. Mittaaminen. Laatu pitää olla perusteltavissa eli mitattavissa.
  5. Prosessin läpimenoajat. Aika on rahaa. Mihin aikaa saa kulua ja kuinka paljon?
  6. Toiminnan jatkuvuus ja parantaminen, laadun auditointi sopivin väliajoin.
  7. Riskien tunnistaminen

Laatuajattelu antaa raamit toiminnalle, uskokaa pois, myös luovalla alalla. Laatu ei kutista luovuutta, vaan antaa sille nimenomaan tilan, jossa oman liiketoiminnan pullonkaulat ja poikkeamat on tunnistettu ja korjattu. Tunnistettujen raamien sisällä voi turvallisesti fiilistellä ja irrotella – ja olla luova.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.