Entistä useampi kuluttaja tekee ostopäätöksiään sen perusteella, millaisia arvoja tuotteita tai palveluja tarjoava yritys noudattaa. Arvovalinnat ovat entistä näkyvämpi osa arkea. Aamun voi aloittaa sirkkaleivällä, ja alkuvuoden presidentinvaaleihin valmistautua arvot testaavalla vaalikoneella. Joululahjaksi voi antaa vaikka Itämeren suojelua tai vuohen.
Käykö näiden valintojen keskellä mielessä, että Suomessa toimii yrityksiä, jotka käyttävät lapsityövoimaa tekstiilituotannossaan, kierrättävät jätteensä tuotantoketjun eri vaiheissa miten sattuu tai kiertävät veroja? Nämä asiat eivät kosketa kuluttajan arkea ainakaan suoraan. Siksi ne eivät usein ole päällimmäisenä mielessä, vaikka kuinka tiedostava kansalainen haluaisikin olla.
Kuka uskaltaa välittää?
Yhteiskunnalliset asiat ovat kaikkien asioita, vaikka tuntuisi, että ne eivät aina suoraan itseä kosketa. Tämä tarkoittaa sitä, että ne ovat myös yritysten asioita. Eräs huvittava esimerkki pienten tekojen vaikutuksesta tapahtui tänä syksynä. Hullujen päivien aikaan somessa ja muualla mediassa nousi keskustelu siitä, onko Stockmann huonontanut palveluaan muuttamalla muovipussit ostosten yhteydessä maksullisiksi. Osa oli sitä mieltä, että muovipussi kuuluu automaattisesti hyvään asiakaspalvelukokemukseen. Osa taas sitä mieltä, että maksullisuus on ihan tavallista. Kassit ovat olleet maksullisia perusalepoissa ynnä muissa marketeissa jo kauan.
Jos on yhtään seurannut maailman menoa, tietää, että tällä länsimaisella kertakäyttökulttuurin kulutustahdilla Tellus ei kestä enää kauan sellaisena, kuin se nyt on. Maksulliset muovipussit ovat siinä vaiheessa yksi vähimmistä asioista, mitä korjausliikkeenä voi harjoittaa. Sitä paitsi, maksullisuus ei ole enää asiakaspalvelukysymys, vaan EU-tasolla jäsenmaiden yhdessä sopima ja päättämä asia. Jos vielä mietityttää se, että ilmainen muovipussi kassalta mukaan ei ole enää iloisen kuluttajan kansalaisoikeus, voi pohtia, mitä kaikkea muuta Stockmann tai mikä tahansa suuri yritys voisi tehdä ympäristön ja yhteiskunnan hyväksi.
Pieni teko, iso vaikutus
Vaikka Hullareiden maksulliset muovipussit eivät sinänsä olleet yritysaktivistinen teko, ovat ne osoitus siitä, että ainakin sovittujen päätösten edessä yritykset ovat valmiita asiakkaat mahdollisesti suututtaviin tekoihin. Näillä teoilla on mahdollista palvella asiakkaiden lisäksi yhteistä hyvää. Toivon, että juuri se on ensi vuonna yhä useammalle yritykselle tärkeämpää kuin yksittäisten asiakkaiden mielipiteet.
Yrityksillä on valtavasti valtaa yhteiskunnallisesti jo pelkän taloudellisen vallan suomana. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että ne uskaltavat lähteä mukaan arvokeskusteluihin ja tuoda konkreettisilla teoilla esiin, mistä välittävät. Yksittäisen kuluttajan on helpompi tehdä parempia valintoja, jos ne tuodaan arjen keskelle.
Joulu on perinteisesti hyvän tekemisen, jakamisen ja antamisen aikaa. Silloin moni yrityskin kunnostautuu vastuullisena toimijana. Kun kerran vauhtiin pääsee, uudenvuodenlupauksena voisi samalla ollakin se, että toiminta ei jää kerran vuodessa toteutettavaksi. Se voisi jatkua arvojen ja kantavan ajatuksen mukaisesti vuoden jokaisena muunakin päivänä.