Miksi johtajan ja asiantuntijan pitäisi olla somessa?
Ehkä ei lähdetäkään siitä, että pitäisi tai olisi pakko. Lähdetään siitä, miksi kannattaisi ja mistä se oma motivaatio löytyisi.
Somessa aktiivinen johtaja rakentaa parhaimmillaan siltoja tulevaisuuteen. Niin omia, kuin koko organisaationsa tulevaisuuden mahdollisuuksia. Omat motivaatiotekijät löytyvät usein näistä mahdollisuuksista, jotka hyödyttävät sekä henkilöä itseään, että hänen edustamaansa organisaatiota:
1. Omat verkostot vahvistuvat
Mitä iloa laajemmista verkostoista sitten konkretian tasolla on? Enemmän yhteistyötahoja, enemmän asiakkaita, enemmän potentiaalisia headhunttauksia, enemmän potentiaalisia työnhakijoita.
2. Oma asiantuntemus ja johtajuus tulee näkyvämmäksi
Mitä hyötyä käytännössä? Esimerkiksi toimittajat mielellään ottavat yhteyttä somen kautta ja vielä useammin käyttävät twiittejä suoraan jutuissaan. Fiksut asiantuntijat ja johtajat ovat seurattuja alansa vaikuttajia. Asiakkaiden ja kollegoiden lisäksi asiantuntemuksesi saattaa tehdä vaikutuksen myös tulevaisuuden työnantajaasi.
3. Oma asiantuntemus ja ymmärrys kasvaa
Sosiaaliseen mediaan ei kannata lähteä totuuden torvella tuuttamaan omaa näkökantaansa, vaan kuunnella ja havainnoida, mitä muut asioista ovat mieltä. Oma asiantuntemus voi rikastua seuraamalla moniammatillisia somekeskusteluja. Joskus omien näkökulmien haastaminen on hedelmällistä, joten kannattaa osallistua kiinnostuneena keskusteluihin myös eri näkökulmia edustavien ihmisten kanssa.
Pitäisin ymmärryksen lisäämistä erityisesti johdon motivaationa olla somessa läsnä, tai ainakin motivaationa olla somesta perillä. Johtajan on nykytilan rinnalla kyettävä mahdollisimman hyvin suuntaamaan katsetta tulevaan. Organisaation toiminnan suunnan määrittämisessä toimintaympäristön skannaus ja hiljaisten signaalien tunnistaminen auttavat valitsemaan suunnan, johon ei ajauduta, vaan hakeudutaan.
“Miksi mennä someen, kun siellä vaan puhutaan p*skaa?”
On hyvä tähän kohtaan todeta, että “mennä someen” on jo aika kulunut ilmaisu. Meillä on jo työelämässä sukupolvi, joka suodattaa elämää somen kautta, ihan ilman, että erikseen menisivät sinne. Mutta mennäänpä tähän kysymykseen, jonka eräs johtoryhmän jäsen minulle kulmahuoneen somevalmennuksessa esitti. Somessa puhutaan toki paljon paskaa, mutta todella paljon myös muuta. Ja olemalla läsnä somessa tiedät, mitä teistä puhutaan, oli se sitten kuraa tai ei. Lisäksi tiedät, mitä teillä puhutaan. Monet työntekijät jakavat työasioita tai asioita työstään myös somessa. Tietenkään et voi täysin hallita, mitä organisaatiosta tai toimialasta somessa puhutaan, mutta voit osallistua aiheen kehystämiseen tuomalla omaa ääntäsi ja organisaation näkemystä mukaan keskusteluihin.
Onko sosiaalinen media aikaavievä ja kompleksinen viestintäalusta?
Kyllä ja ei. Somen parissa saa menemään aikaa loputtomasti ja kyllä, monitahoinen viestintä, anonymiteetti ja algoritmit tekevät kuviosta usein kompleksisen. Lääkkeitä onneksi löytyy: somen käyttöä (työroolissa) kannattaa selkeästi rajata. Valitse aiheesi ja seuraamasi käyttäjät tavoitteiden mukaisesti. Tässä auttaa oman somekehyksen tekeminen.
24/7 päivystystä ei tarvitse asiantuntijan tai johtajankaan somessa suorittaa, kunhan on perillä siitä, milloin keskusteluihin osallistumista odotetaan. Erilaiset tekniset niksit helpottavat sekä seurattavien asioiden että perillä pysymisen hallintaa.
Joryn agendalle yhteinen keskustelu ja käsitys firman somepresenssistä
Onhan organisaatiolla ja johtoryhmällä yhtenäinen käsitys siitä, miksi oma puulaaki on somessa valituissa kanavissa ja mitä somepresenssillä tavoitellaan? Yhteisten tavoitteiden sanoittaminen ja ymmärtäminen on minimivaatimus johdon someymmärrykselle. Oma aktiivisuus on sitten asia erikseen. Johdon olisi hyvä ottaa somekatsaus agendalleen säännöllisesti. Somekohujen ja kriisien hallinnan prosessit sekä organisaation niihin käyttämät työkalut on hyvä olla johdonkin tiedossa.
Johtajan ja asiantuntijan muistilista someen:
- Ellet ole julkkis, et todennäköisesti ole kovin kiinnostava, mutta asiasi toivottavasti on! Satsaa sisältöön, mieti mitä lisäarvoa voit tarjota seuraajillesi somessa.
- Pelkkää öyhötystä koko some? Muista, että jokaisella on vastuu somen keskustelukulttuurista, siispä mihin suuntaan sinä sitä viet? Vuorovaikutusvalmennuksista tuttu kysymys “mitä tuot huoneeseen, mitä tuot tilaan?” pätee myös somessa. Mitä sinä tuot someen?
- Määrittele oma somekehyksesi: rajaa ja keskity – säästät aikaa ja saat enemmän irti.
- Huolehdi tietoturvasta, myös esimerkiksi kuvamateriaalista: mitä jaat, mihin kellonaikaan ja mistä lokaatiosta. Opettele tunnistamaan hybridivaikuttamisen merkit.
Kirjoittaja Laura Vuorio-Kuokka on Suomen kokeneimpia sosiaalisen median valmentajia. Lauran mielestä johto ja asiantuntijat tarvitsevat paitsi konkreettisia vinkkejä oman ja firman somepresenssin hallintaan, myös sisältöjen sparrausta vaikuttavampaan viestintään somessa. Turhan ja epäkiinnostavan sisällön voi yhtä hyvin jättää twiittaamatta.