Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Jodelissa trollaajat äänestetään alas

Vuoden 2016 viimeisillä tunneilla uuden vuoden juhlissa lauloi Snapchat, mutta eniten puhutti Jodel. Nimetön ja käyttäjien itsensä moderoima somekanava saattaa olla yksi esimerkki kuplasta, missä samanmieliset ihmiset myllertävät vapaasti anonymiteetin suojissa, ja joka synnyttää vihapuhetta sekä mielipiteiden polarisoitumista – tai sitten ei.

Kirjoittaja

Jodel on keskustelusovellus, jossa käyttäjät voivat julkaista ja kommentoida lyhyitä tekstipäivityksiä tai kuvia. Keskustelua käydään anonyymisti muiden 10 kilometrin säteellä olevien käyttäjien kanssa. Paikallisuuden lisäksi palvelussa voi keskustella myös tietyn aiheen ympärille perustetuilla kanavilla.

Yksinkertaisuudessaan Jodel muistuttaa 2000-luvun alun suosittuja chat-huoneita. 2010-luvulle tuodussa versiossa yliopistojen vessanovikeskustelut ovat siirtyneet mobiilisovellukseen. Maailmanlaajuisesti yli miljoona käyttäjää kerännyt korkeakouluopiskelijoille profiloitunut Jodel on alkanut saavuttaa suosiota Suomessakin. Jos siis haluat tavoittaa milleniaalit, Jodel on tutustumisen arvoinen.

Yhteisö keskustelun moderoijana

Anonyymit keskustelupalstat ovat huonossa maineessa trollauksen, vihapuheen ja someraivon aikakaudella. Vihapuhe verkossa ei enää välttämättä edes vaadi anonymiteetin suojaa. Trollaaminen ja vihapuhe on kuitenkin sitä matalamman kynnyksen toimintaa, mitä vähemmän siitä joutuu vastuuseen.

Jodelissa ei suvaita kiusaamista, vihapuhetta tai rasismia ja keskustelun sääntely perustuu käyttäjien omaan panostukseen. Sisällön moderointi tapahtuu kahdella tavalla: julkaisuja voi ilmiantaa moderoiville käyttäjille ja äänestää alas. Paljon alas-ääniä saanut päivitys ei enää näy muille käyttäjille. Näin yhteisö itse voi konkreettisesti vaikuttaa siihen, mikä sen mielestä on soveliasta sisältöä ja mikä ei. Palveluun myös valitaan moderoijia sen käyttäjistä, jotka tarvittaessa poistavat ilmiannetut sisällöt.

Toistaisesti vaikuttaa siltä, että sopimattomat kommentit äänestetään Jodelissa aika nopeasti alas ja itsemoderointi tuntuu toimivan. Siellä ei ainakaan usein törmää samanlaiseen vihapuheeseen ja trollaamiseen, mitä näkee muissa anonyymeissa chat-palveluissa.

Voiko olla, että yhteisön mahdollisuus moderoida itse keskustelua saa sosiaalisessa mediassa vihapuheeseen turhautuneet ja passivoituneet käyttäjät aktiivisesti kitkemään trollausta ja sopimattomuuksia pois? Aiemmissa keskustelupalveluissa ei voi muuta kuin ärsyyntyä, kommentoida vihaisesti tai ilmoittaa ylläpidolle, tietämättä tuleeko sopimaton päivitys silti poistumaan. Mahdollisuus vaikuttaa julkaisujen näkyvyyteen helposti ja konkreettisesti voi olla keino saada somessa passiiviset sivustakatsojat puuttumaan kokemaansa epäoikeudenmukaisuuteen.

Parhaimmillaan Jodelin kaltainen palvelu voi olla paikka purkaa omia tuntojaan ja saada vertaistukea. Anonyymiys antaa tilaa kysyä sellaista, mitä muuten ei kehtaa. Se voi olla paikka, jossa lievittää yksinäisyyttä muiden, samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten kanssa.  Jodel on toivottavasti ensiaskel kohti palveluita, joissa keskustelun moderointiin voi itse vaikuttaa entistä enemmän. Ehkä vuonna 2017 trendikästä onkin vihapuheen kitkeminen sen kylvämisen sijaan.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.