Indivior on lääkeyhtiö, joka keskittyy erityisesti opioidiriippuvuuden ja muiden riippuvuussairauksien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Suomessa kuolee viikoittain viisi ihmistä huumeisiin, joista kaksi on alle 25-vuotiaita. Huumeiden käyttö yleistyy yhä nuoremmissa ikäryhmissä, ja jopa 10-vuotias käyttäjä on tavattu. Indiviorin yhteiskunnallisena tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja muuttaa asenteita riippuvuussairauksien hoitoon liittyen, jotta hoitopolkua voitaisiin kehittää ja helpottaa.
Haaste
Opioidiriippuvuuden vakavuuden viestiminen päättäjille ja suurelle yleisölle on monivaiheinen haaste, sillä kyseessä on sairaus, johon liittyy paljon stigmaa ja väärinkäsityksiä. Suomessa opioidiriippuvuus on yleistynyt ja koskettaa monenlaisia ihmisiä, mutta ilmiön laajuus ja syvyys eivät aina ole selviä päättäjille tai suurelle yleisölle, mikä vaikeuttaa tarpeellisten resurssien kohdistamista hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Tietoisuuden levittämisessä keskeistä on paitsi itse ongelman esiintuominen, myös asenteiden muuttaminen ja ymmärryksen lisääminen riippuvuussairauksien luonteesta.
Ratkaisu
Loimme kampanjasivuston, joka toimii kattavana tietopankkina. Sivustolla on asiantuntijasisältöä opioidiriippuvuudesta, riippuvuuden hoidosta, hoidon tilanteesta ja hoitoon pääsyn esteistä Suomessa. Tarkoituksena oli tuoda esiin ongelman moninaisuus ja yhteiskunnalliset vaikutukset, jotta sekä päättäjät että kansalaiset ymmärtäisivät tilanteen vakavuuden ja kiireellisyyden. Yksi sivuston keskeisistä sisällöistä oli valmiit vetoomustekstipohjat, joita käyttäjät pystyivät lähettämään omille sote-alueensa päättäjille. Vetoomuspohjat oli suunniteltu korostamaan hoitoon pääsyn tärkeyttä ja sen merkitystä riippuvuuden ehkäisyssä ja hoidossa. Tällä pyrittiin madaltamaan kynnystä osallistua yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja herättämään päättäjissä kiinnostusta tarttua opioidiriippuvuuden hoidon haasteisiin.
Instagram toimi kampanjan keskeisenä kanavana, jossa jaettiin tiiviitä asiantuntijasisältöjä. Näillä sisällöillä pyrittiin tavoittamaan yleisöä ja aktivoimaan heitä jakamaan tietoa eteenpäin. Maksetulla mainonnalla lisättiin somesisältöjen näkyvyyttä. Näiden lisäksi järjestimme SuomiAreenalla Terve!Areena-paneelikeskustelun huumekuolemien huolestuttavasta kasvusta, joka tarjosi tilaisuuden keskustella aiheesta julkisesti.
Näillä lähestymistavoilla pyrittiin luomaan pohjaa asennemuutokselle ja lisäämään tietoisuutta opioidiriippuvuudesta. Pitkän aikavälin tavoitteena on parantaa opioidikorvaushoitoon pääsyä, mikä on keskeistä opioidiriippuvuuden hallinnassa ja ihmishenkien pelastamisessa.
Tulokset
Kampanjan aikana Instagram-tili @nollahuumekuolemaa tavoitti 440 000 käyttäjää, kampanjan verkkosivut sai 30 000 vierailijaa, joista noin 300 etsi sote-päättäjiensä yhteystietoja lähettääkseen vetoomuksen. Maksettu mainonta tavoitti yhteensä 515 500 käyttäjää, tuotti lähes 2 miljoonaa näyttökertaa ja sai aikaan 20 300 klikkausta.
Nolla Huumekuolemaa -kampanja ylitti asetetut tavoitteet ja loi vahvan pohjan opioidikorvaushoidon saatavuuden merkityksen tunnistamiselle Suomessa. Työ jatkuu edelleen, sillä päättäjien on ymmärrettävä, että korvaushoitoon pääsyn helpottaminen voi pelastaa ihmishenkiä. #Nollahuumekuolemaa
Työmme Tavoitteena Nolla Huumekuolemaa palkittiin Finnish Comms Awards 2024 -gaalassa Viestintä-kategorian (B2B-viestintä) voittajana.
Indivior & Irti Huumeista ry & Ahjo Communications Oy
Työstä sanottua: Tässä voittajatyössä vakavan aiheen viestintä on vaatinut hienotunteisuutta, tasapainoilua ja herkkyyttä tonaliteetissa ja visuaalisessa ilmeessä. Kampanja ylitti numeraaliset tavoitteet ja löysi myös uutta yleisöä kohderyhmien ulkopuolelta. Toimiston ja asiakkaan välinen luottamus on korkea, mikä selvästi antaa tilaa innovatiivisten ideoiden esittelylle. Asiakkaan toimistostaan käyttämä sana ”korvaamaton” on ylistävä kehu palkitulle tiimille.
Asiakaskommentit
”Pitkäaikainen yhteistyö toimiston kanssa on tuonut liiketoiminnallista menestystä. Aloitimme kaksi vuotta sitten tutkimalla ongelman juurisyitä ja strategioilla. Toimisto oli innovatiivinen ja aloitteellinen, mutta ei tuputtanut, vaan teki perusteellisen taustatyön ennen kampanjaa. He rytmittivät toimenpiteet oikein. Heillä on vahva kokemus kansainvälisistä kumppanuuksista, ja lääkealan tiukat eettiset säännöt huomioitiin sujuvasti. Tavoitteet saavutettiin ja ylitettiin.”
– Thomas Lundqvist, Nordic Government Affairs & Market Access, Indivior
”Näyttökertojen määrä on huikea. Nyt useampi ihminen tietää, että opioidikorvaushoidon saatavuus ei ole tasa-arvoista ja että toimivalla hoidolla voidaan saada hyviä tuloksia. Arvostan sitä, miten kampanja purkaa stigmaa. Toimiston resurssit ja ammattitaito olivat korvaamattomia, sillä viestintämme resurssit ovat rajalliset. Ilman heidän apuaan kampanjaa ei olisi voitu toteuttaa. Yhteistyö mahdollisti ihmisten tarinoiden esiin nostamisen, mikä on järjestömme vahvuus. Pidin siitä, että ihmisiä rohkaistiin ottamaan konkreettisia toimia, kuten yhteydenotto päättäjiin. Toimisto toimi ripeästi ja joustavasti.”
– Lotta Jokinen, viestintäpäällikkö, Irti Huumeista ry
”Yhteistyö toimiston kanssa oli sujuvaa ja ammattitaitoista.Kampanjan viestintästrategia oli hienovarainen ja huomioonottava, mikä on välttämätöntä, kun käsitellään aiheita, kuten huumeiden käyttö ja huumekuolemat. Kuitenkin asiat tuodaan esiin totuudenmukaisesti ja selvällä suomen kielellä. On tärkeää lähestyä tällaisia aiheita empaattisesti ja asiantuntevasti, jotta emme lisää stigmaa tai ahdistusta. Viestintä onnistui erityisesti siinä, että se korosti toivoa ja mahdollisuuksia tukea, sekä antoi keskustelutilaisuuksissa äänen kokemusasiantuntijoille, mikä lisäsi kampanjan uskottavuutta ja resonoi kohderyhmän kanssa.”
– Mirka Vainikka, toiminnanjohtaja, Irti huumeista ry