Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Ilon kautta

13.9. vietetään maailmanlaajuista positiivisen ajattelun päivää. Mitäpä jos olisimme voineet kääntää viestinnällä vuoden ikävimmät otsikot positiivisiksi?

Kirjoittaja

Tuomas Mäkinen

Jotta viestintä olisi tasokasta, sen tulee kiistatta olla selkeää ja kertoa asiat piilottelematta. Mitä, missä, milloin, kuka, miten: tuttuja kysymyksiä kaikille.

Viestinnän sävyä ei kuitenkaan ole rajattu, vaan käytössä saa olla koko paletti. Tämä tarjoaa mahdollisuuksia. Jos vain tunnistamme ne hetket, jolloin voimme proaktiivisella mediaviestinnällä tulla esiin ja asettaa asiallemme itse sen ensimmäisen sävyn, olemme luoneet kankaan, jolle muut asettavat omat värinsä.

On toki tunnistettava ne hetket, jolloin on oltava asiallinen ja neutraali, eikä makeilu ole koskaan hyvä idea. Mutta kukaan ei kiellä lähtemästä liikkeelle positiivisesta – se on myös keino yllättää ja tunnetusti yllättävyys nostaa jutun uutisarvoa. Toisinaan on vallan mainio paikka leikitellä ja kertoa tarina omaa häntäänsä nostaen: ei aina tarvitse ujostella, vaan saa myös sanoa “mä tein tän ja tää on mahtava.”

Eli tänään, positiivisen ajattelun päivänä: mietitäänpä, millaisia otsikoita olisimme viimeisen 12 kuukauden aikana saaneet lukea, jos asia olisi kehystetty myönteisen ajattelun ehdoilla. Ja jotta totuus ei unohtuisi, huumoria unohtamatta.

Särkänniemi teki kaikkensa varmistaakseen delfiinien rauhallisen siirron: “Leevi halusi matkustaa incognito”

Suomen olympiajoukkue ammensi arvokasta kokemusta Riosta: “Nyt tiedämme, mikä ei toimi – Tokiosta tulee ensi kisoissa kultaa!”

Tiede otti huippuloikan ihmisälykkyyden mittaamisessa Yhdysvalloissa: Donald Trumpin kannattaminen korreloi vahvasti myös muiden tyhmien mielipiteiden kanssa

Espoon talous on äärimmäisen vakaalla pohjalla – kaupungilla varaa huoletta hukata 10 000 tietokonetta

Nykylentäjien valppaus on huippuluokkaa: “Ei sillä naapurilla ihan aina välttämättä tarvii se transponderikaan päällä olla, kyllä me ne nähään”

Koomikot inspiroituneita Brexitistä: “En ole ikinä kirjoittanut kerralla näin paljon hyvää uutta matskua”

Epävarmoina aikoinakin jokin on lohdullisen pysyvää: Paavo Väyrynen ei lähde politiikasta kulumallakaan

Ja sitä rataa. Suomalainen ajattelu muistuttaa meitä taas pian, että siinä hopeareunuksessa on kiinni synkkä myrskypilvi – mutta jos katsellaan hetki ruusunpunaisten linssien läpi.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Mustavalkoinen kuva, kolme paria käsiä pitelee puhelimia.

Tunteet pelissä: näin some saa yleisön liikkeelle

Public affairs (PA) eli poliittinen vaikuttajaviestintä mielletään usein ensisijaisesti tiedon jakamiseksi ja faktojen esittämiseksi. Se voi kuitenkin parhaimmillaan olla esimerkiksi tunteita herättävä tarina. Kun tunnereaktioon yhdistyy vahva muistijälki, viesti pysäyttää.

LUE LISÄÄ
Mustavalkoinen kuva puhekuplista

Viestintä rakentaa vaikuttavan kulttuurin

Organisaation viestintä kertoo, millaisia me olemme, millä sävyllä puhumme ja kuinka kohtelemme toisiamme. Jokainen viesti, sisäinen tai ulkoinen, kantaa mukanaan organisaation arvoja, rakenteita ja asenteita. Kun halutaan kehittää organisaatiokulttuuria, viestinnästä

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.