Tiesitkö, että lopettamisen todennäköisyys viisinkertaistuu, kun henkilö on 28 päivää tupakoimatta?
Tämä oli lähtökohtana, kun Ahjo GSK:n toimeksiannosta alkoi selvitellä yhteistyökumppaneita pitkäaikaiseen yhteistyöhön tupakoinnin vähentämiseksi Pohjoismaissa. Suomessa tupakointi on suuri terveysriski, joka aiheuttaa valtavia kustannuksia terveydenhuollossa sekä suoraan että liitännäissairauksien kautta. GSK:n tavoitteena on viestiä tupakoinnin lopettamisen keinoista.
Sydänliiton kanssa löysimme yhteisen sävelen ja tavoitteet. Molemmat tiedämme, että tupakoinnin lopettaminen on vaikeaa nikotiiniriippuvuudesta johtuen. Kampanjoimalla halusimme rohkaista lopettamaan ja pysymään päätöksessä.
Toteutimme yhteistyössä positiivisen monimediakampanjan, jossa ohjasimme tupakoinnin lopettamista harkitsevia ihmisiä Sydänliiton sivuille hakemaan tukea lopettamiseen verkkoluentojen ja verkkovalmennusten avulla. Tukitoiminta ei olisi mahdollista näin laajasti ilman yhteistyötämme. Kampanja antoi myös monta hyvää syytä lopettaa tupakointi. Tupakoimattomana päivänä 31.5. kampanja huipentui MTV:n Uutisaamussa kardiologin haastatteluun.
“Koska tämä oli ensimmäinen GSK:n tekemä potilasyhteistyökampanja, oli Ahjon ymmärrys potilasorganisaatioiden toiminnasta ensisijaisen arvokasta. Myös Ahjon tuki potentiaalisten kumppaneiden kartoituksessa sekä kontaktoinnissa helpotti prosessia. PR ja tiedotusosaaminen oli myös erityistä lisäarvoa antavaa. Oli mahtavaa löytää kumppani Sydänliitosta, joka jakaa samat tavoitteet yhteisen hyvän eteen toimimisesta. Kampanjan ja yhteistyön tulokset olivat paremmat kuin osasimme toivoa. Palaute on ollut todella positiivista yrityksen sisällä sekä Suomessa mutta myös muualla Pohjoismaissa.” – Annina Puputti, Senior Brand Manager Smokers’ Health
GSK: ”Yhteistyö 28 päivää ilman –kampanjassa sujui erittäin hyvin ja mutkattomasti niin ideoinnin, toteutuksen kuin yhteydenpidon osalta. Myös kampanjan tulokset ylittivät odotuksemme ja onnistuimme luomaan arvokasta näkyvyyttä tärkeälle asialle inhimillisellä ja puhuttelevalla tavalla.” – Ninnu Laine, Brand Manager Smokers’ Health and Respiratory
Sydänliitto: “Yhteistyö kampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa oli Ahjon kanssa sujuvaa ja rakentavaa. Yhteiset tavoitteet muodostuivat helposti ja kampanja tavoitti mittavan määrän kohderyhmää suunnitellussa mediavalikossa. Tuloksiin olimme kokonaisuutena tyytyväisiä ja esimerkiksi ansaittu mediahuomio MTV3:n aamulähetyksessä oli Ahjolta hienon työn tulos.” – Esa Takala, asiantuntija, markkinointi & viestintä