Autamme tekemään viestinnästä merkityksellistä ja vaikuttavaa. Luomme helppoutta ja selkeyttä viesteihin ja valmennamme viestimään. Meitä ohjaa palava rakkaus lajiin ja halu auttaa asiakkaitamme parempiin tuloksiin.
Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjo-blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Elämme vastuunkannon aikoja – sanoilla on enemmän merkitystä kuin koskaan

Toiminnanjohtaja saa lähteä harkitsemattomien vähemmistöön kohdistuneiden kommenttiensa vuoksi ja yhteistyökumppanit lopettavat sponsoroinnin. Yliopisto pyytää anteeksi opiskelijoiden vähättelyä, pääministeri puolustaa Insta-postausta. Somemyrsky voi aiheuttaa mainehaitan, jonka korjaamisessa palaa aikaa ja resursseja. Elämme vastuunkannon aikoja – sanoilla on enemmän merkitystä kuin koskaan. Ne kertovat arvoista ja yrityskulttuurista.

 

Tutkimusten mukaan mainehaitat esimerkiksi toimitusjohtajan toilailun johdosta seuraavat yritystä noin viisi vuotta. Viisi vuotta on pitkä aika korjailla sanottua ja tehtyä. Mainehaitalla ei myöskään rekrytoida.

 

Työelämän suurin ryhmä Suomessa ovat 20 – 40 -vuotiaat. He odottavat työelämältä oikeudenmukaisuutta, onnistumisen kokemuksia, mieluisaa työyhteisöä ja hyvää esihenkilöä. CGI:n kyselyn mukaan 73 % suomalaisista työntekijöistä on sitä mieltä, että työnantajan pitäisi ottaa suurempi vastuu työhyvinvoinnista. Työkyvyn ylläpitäminen nähdään vastuullisena tekona, mutta myös välttämättömyytenä pidempien työurien turvaamiseksi sekä työntekijämielikuvan kannalta. Samasta tutkimuksesta käy myös ilmi, että puolet suomalaisista aikoo tulevaisuudessa hakeutua omia arvojaan vastaavaan työpaikkaan.

 

”Puolet suomalaisista aikoo tulevaisuudessa hakeutua omia arvojaan vastaavaan työpaikkaan.”

 

Workdayn tuoreen tänä vuonna tehdyn tutkimuksen mukaan eurooppalaiset johtoryhmät ymmärtävät työhyvinvoinnin ja monimuotoisuuden merkityksen ja investoivat sen kehittämiseen. Tutkimus kuitenkin myös paljastaa, että organisaatiot ovat hyvin eri tasoilla kulttuurin kehittämismatkallaan ja että kolmanneksella organisaatioista ED&I (equity, diversity and inclusion) -näkökulma ei ole strategiassa. Luottamus ja vastuunkanto ravistelevat johtamista. Kaikki nämä faktat osoittavat, että vaatimus johtajuusviestinnälle on selvä: valtaan ja asemaan liittyy aina suuri sosiaalinen vastuu. Avoimuuden ja arvomaailman läpinäkyvyyden vaade on käsinkosketeltava. Mitä nuorempia johdettavia ja viestin tulkitsijoita, sitä tasavertaisempaa ja reilumpaa viestintää ja tekoja odotetaan.

 

”Valtaan ja asemaan liittyy aina suuri sosiaalinen vastuu.”

 

Kriiseissä kaikki korostuu, mutta kriisejä ennakoimalla ja arvopohjaisella strategialla viestinnässä onnistuu paremmin. Arvojen tulee kuulua puheessa ja näkyä teoissa. Näin rakennat hyvän pohjan johtajuusviestinnälle:

 

  1. Huomioi ympäröivä yhteiskunta, henkilöstö ja vaade läpinäkyvyydelle
  2. Osallista ja luo arvopohjainen liiketoimintastrategia ja viestintästrategia
  3. Muista, että yritysminä ja yksityisminä kulkevat somessa käsi kädessä

 

Ahjolla aloitamme viestintästrategian aina merkityksellisyydestä, visiosta ja arvoista sekä liiketoimintastrategiasta. Lue lisää palveluistamme täältä.

 

Lähteet: Hyvät pahat milleniaalit (2019). CGI Finland: Työn murros Suomessa (2020). Workday: European survey on Equity, Diversity, and Inclusion (2021).

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!