Malmin lentoaseman ystävät ry:n digitaalinen vaikuttamiskampanja nosti lentoaseman säilyttämisen valtakunnalliseen keskusteluun. Ahjon monikanavainen kampanja tavoitti ennennäkemättömän laajan yleisön sosiaalisessa mediassa ja vaikutti konkreettisten poliittisten tulosten syntymiseen. Kampanja osoitti, kuinka digitaalinen vaikuttaminen voi muuttaa mielipiteitä.
Malmin lentoaseman ystävät ry perustettiin vuonna 2003 tavoitteenaan säilyttää Malmin lentoasema ilmailukäytössä ja suojella sen ainutlaatuista luonto- ja kulttuuriympäristöä. Yhdistykselle toteutettiin vaikuttava digitaalinen viestintäkampanja Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta vuoden 2025 kuntavaalien alla.
Kampanjan tavoitteena oli nostaa Malmin lentoaseman säilyttäminen esiin kuntavaalikeskustelussa, varmistaa pro Malmi -ehdokkaisen saama äänestäjätuki ja vahvistaa yleistä mielipidettä lentoaseman säilyttämisen puolesta.
Haasteena oli erottautua laaja-alaisessa poliittisessa keskustelussa. Keskeisinä teemoina kampanjassa korostettiin luontoarvojen, kansalaismielipiteen ja historiallisen lentokenttäinfran säilyttämisen tärkeyttä.
Kampanjan kohderyhmänä olivat ensisijaisesti helsinkiläiset äänioikeutetut ja toissijaisesti kaikki ilmailusta ja ympäristöstä kiinnostuneet suomalaiset äänioikeutetut.

“Näin MLY:n tiedotusta olisi pitänyt hoitaa vuosikaudet.”
”Olette onnistuneet erinomaisesti aktiivisessa kommunikoinnissa kanssamme, sisällön laadussa niin visuaalisten elementtien, kuin myös keinojen avulla joilla katsoja saadaan sitoutumaan sisältöön, sekä strategisessa hallinnassa.”
–Malmin lentoaseman ystävät ry
Ahjon ratkaisu ja kampanjan toteutus
Vaikuttava digitaalinen viestintäkampanja toteutettiin monikanavaisesti. Kampanja nojasi MLY:n missioon ja sitä varten luotiin yhdenmukaista visuaalista sisältöä yhdistyksen sosiaalisen median kanaville räätälöityjen sisältöpohjien avulla.
Toimenpiteitä oli paljon: Ahjo rakensi muun muassa yhdistykselle strategisen some-läsnäolon, tuotti sisältöjä verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan, sekä suunnitteli ja toteutti maksettua somemainontaa ja mediaviestintää.
Tuloksena tavoitettiin yhdistykselle ennennäkemätön määrä silmäpareja sekä uutta yleisöä, ja niin kuntavaaliehdokkaita kuin kansalaisia aktivoitiin keskusteluun Malmin lentoaseman tulevaisuudesta. Nämä vaikuttavat luvut – yli 247 000 tavoitettua uniikkia henkilöä, yli 1,2 miljoonaa katselukertaa sosiaalisessa mediassa, yli 50 000 sisällön vuorovaikutusta ja 13 700 verkkosivuvierailijaa – konkretisoivat digitaalisen vaikuttamisen voiman: tuloksena Malmin lentoaseman tukijoiksi nousi 10 uuttaa valtuutettua huhtikuun 2025 vaaleissa.
Kampanja nosti Malmin tilanteen tärkeäksi osaksi kuntavaalikeskustelua ja osoitti digitaalisen vaikuttamisen merkityksen monimutkaisessa poliittisessa ympäristössä.
Kuva: Sampo Kiviniemi