59 neliötä Vallilassa odottaa tällä hetkellä uutta maalipintaa, mutta on pian valmis kotiuttamaan kaksi uutta asukasta. Vaikka ostimme asunnon yhdessä, oli meillä erilaiset etsintätavat. Toinen etsi asuntoa tekemällä profiilin useammalle eri välityssivustolle, kun toinen taas luotti sosiaalisen median algoritmeihin ja siihen, että kaikki kaksiot halutulta alueelta ilmestyvät uutisvirtaan.
Tutustuessani Helsingin asuntotarjontaan sosiaalisen median kautta, huomasin useamman kiinteistönvälittäjän markkinoivan palveluitaan kyseisissä kanavissa. Löytyi Facebook-päivityksiä, jossa kerrottiin kootusti viikon onnistuneista kaupoista, Boomerang-fiilistelyjä uusista kohteista ja LinkedIn-pohdintoja myyntityön saloista.
Maaliskuun Imagen kannessa komeili kiinteistönvälittäjä Andrei Koivumäki. Jo jutun ingressi kertoi itselleni ennestään tuntemattoman Koivumäen olevan “kiinteistönvälityksen sometähti, joka ei pelkää kehua itseään”. Imagen haastattelussa Koivumäki antaa ymmärtää, että on toiminut suunnannäyttäjänä Facebookin, Instagramin ja LinkedInin valjastamisessa kiinteistönvälittäjien arkiseksi työkaluksi.
Antaisitko asuntokauppasi somejulkkiksen käsiin?
Asuntoon ihastuvalle ostajalle koti myy itse itsensä; kiinteistönvälittäjän tehtävänä on vain sujuvoittaa kauppoja ja tarjota faktat. Ostaja ei etsi ihanteellista välittäjää, vaan asuntoa.
Kotiaan myyville asukkaille tilanne on päinvastainen. He tuntevat asunnon hyvät puolet jo, nyt pitäisi löytää välittäjä, joka myy sen mahdollisimman korkealla hinnalla eteenpäin. Useiden välittäjien pääviesteihin työstään kuuluvatkin onnistuneet kaupat ja hyvin tehty hinnoittelu.
Laaja näkyvyys ja rohkea oman osaamisen korostaminen ei ole välittäjälle välttämättä helppo ja mutkaton juttu. Andrei Koivumäki myöntää Imagen haastattelussa, että puolet ihmisistä vihaa hänen tapaansa tehdä ja viestiä somessa.
Itsensä korostaminen ja onnistumisilla leveily saattaa saada monet epäilemään, kannattaako omaa asuntoaan myydä tai ostaa kiinteistövälittäjän kautta, joka herättää niin vahvasti tunteita ja jakaa mielipiteitä. Mieleen saattaa juolahtaa, onko välittäjä aidosti ammattilainen vai pitääkö hän vain suurta melua tyhjästä. Voiko välittäjän persoona karkottaa potentiaalisia ostajia?
Ajatusjohtaja ottaa paikkansa
Toisaalta, näkyvyys kerää vihaajien lisäksi myös tosifaneja. Kun sidosryhmäsi tietävät sinusta, kasvaa asemasi. Andrei Koivumäellä on Instagramissa lähes 5000 seuraajaa ja Imagelle hän kertoi kanavan toimivan “boostaajana”. Koivumäellä on paljon nuoria seuraajia, jotka kertovat hänestä vanhemmilleen, minkä johdosta hän on saanut myytäväkseen jopa miljoonakämppiä.
Facebookissa on taas Koivumäen mukaan tärkeää kertoa säännöllisesti – tarkemmin sanottuna viiden postauksen välein – jotain myyntituloksista. Näin kuka vain kiinnostunut pääsee pikaisellakin vilkaisulla perille siitä, millaisissa luvuissa ja aikatauluissa liikutaan.
Selkeästi omintakeinen tapa toimia ja markkinoida on kuitenkin tuottanut tulosta. Vaikka Koivumäeltä puuttuu laillistetun kiinteistövälittäjän tutkinto, ovat hänen myyntilukunsa Helsingin kärkeä. Hän on välittäjä, jonka monet tuntevat ja joka herättää paljon keskustelua niin kollegoiden keskuudessa kuin markkinoilla yleisestikin. Omien kanaviensa ja Imagen kansikuvan lisäksi hän on saanut näkyvyyttä Ville Tolvasen Henkilöbrändi-kirjassa.
Kiinteistönvälittäjille näkyvyys tuntuukin tuovan nimeä markkinoilla ja sitä kautta parempia koteja myyntiin. Ehkä siis onnistumisista kertomista, oman tekemisen korostamista tai mielipiteiden jakamista ei tulisi pelätä, vaan päinvastoin sellaiseen pyrkiä. Koivumäki on rakentanut itsestään brändin ja alansa ajatusjohtajan. Sitähän lukemattomat yritykset ja asiantuntijat juuri tavoittelevat.