Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Asiakaslähtöisyys – muotisana, jota on helppo viljellä mutta vaikea toteuttaa

Asiakaslähtöisyys käsitetään helposti väärin. Se ei tarkoita, että kuunnellaan konemaisesti asiakkaan tilaus ja toteutetaan se. Asiakashan ei oikeasti aina edes tiedä, mitä hän haluaa. Tai mitä hän oikeasti tarvitsee.

Kirjoittaja

Virpi M. Salmi

Oikea asiakaslähtöisyys edellyttää, että asetutaan asiakkaan housuihin ja mietitään, mihin lopputulokseen hän tarvitsee palveluja. Ammattilaisen tehtävä on selvittää, tarvitseeko asiakas apua siihen, mihin hän sanoo, vai onko hänen ongelmansa aivan jossain muualla. Usein asiakkaalla on mielessään tavoite, mutta hän ei ehkä hahmota, mitä kaikkea tarvitaan tavoitteen saavuttamiseksi.

Asiakaslähtöisyyttä ei ole se, että yritetään tehdä asiakkaaseen vaikutus omalla asiantuntemuksella – toisin sanoen pullistellaan ammattijargonia säästelemättä kilpailijoiden kesken sillä, kuka vaikuttaa pätevimmältä. Välittämättä ollenkaan ymmärtääkö asiakas siitä sanaakaan. Asiakaslähtöisyys on sitä, että kerrotaan palveluista ymmärrettävästi.  Ei asiakasta kiinnosta, mitä kaikkea sinä osaat. Häntä kiinnostaa, osaatko auttaa juuri häntä. Ja siitä on vaikea päästä perille, jos esimerkiksi verkkosivujesi palvelukuvaukset ovat sellaisia, että ne aukeavat vain alan ammattilaiselle.

Rakenna luottamusta – älä pikavoittoja

Asiakaslähtöinen toiminta vaatii rohkeutta. On perehdyttävä asiakkaan liiketoimintaan ja uskallettava luopua rakkaasta ammattislangista. Viestinnän teemoja pitää ehkä laajentaa muuhunkin kuin omaan palveluun. Älä kuitenkaan luovu asiantuntijuudestasi, vaan kerro näkemyksesi ja rakenna luottamusta. Se kantaa pidemmälle kuin myynnin pikavoitot: asiakas sai mitä pyysi, mutta ei saanut sitä, mitä hän olisi oikeasti tarvinnut.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Mustavalkoinen kuva, kolme paria käsiä pitelee puhelimia.

Tunteet pelissä: näin some saa yleisön liikkeelle

Public affairs (PA) eli poliittinen vaikuttajaviestintä mielletään usein ensisijaisesti tiedon jakamiseksi ja faktojen esittämiseksi. Se voi kuitenkin parhaimmillaan olla esimerkiksi tunteita herättävä tarina. Kun tunnereaktioon yhdistyy vahva muistijälki, viesti pysäyttää.

LUE LISÄÄ
Mustavalkoinen kuva puhekuplista

Viestintä rakentaa vaikuttavan kulttuurin

Organisaation viestintä kertoo, millaisia me olemme, millä sävyllä puhumme ja kuinka kohtelemme toisiamme. Jokainen viesti, sisäinen tai ulkoinen, kantaa mukanaan organisaation arvoja, rakenteita ja asenteita. Kun halutaan kehittää organisaatiokulttuuria, viestinnästä

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.