Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Älä pelkää delete-nappulaa

Muistatko sen hyvän blogitekstin, joka koukutti heti, inspiroi, yllätti ja pisti ajattelemaan? Tuliko olo, ettet ikinä pysty vastaavaan? Höpö höpö – kaikki oppivat kirjoittamaan hyvää ja mielenkiintoista verkkotekstiä, jos vain hieman harjoittelevat.

Kirjoittaja

Alla neljä kovaa vinkkiä, joilla saat seuraavasta tekstistäsi entistä tykimmän:

Mieti, kenelle kirjoitat ja ole oma itsesi

Näkökulman rajaus ja kohderyhmän pohdinta ennen näppäimiin tarttumista ovat kaiken A ja O. Mieti, mitä haluat sanoa ja mitä mieltä itse olet asiasta. On pelottavaa astua yleisön esiin paljaana ja omana itsenään. Se kuitenkin kannattaa: Parhaimmat blogitekstit ovat rehellisiä ja rohkeita ja niihin palataan. Lukijasuhde vahvistuu, kun lukija pystyy samaistumaan tekstiin tai saa siitä jotain uutta ja inspiroivaa. Siksi on myös tärkeää pohtia, kenelle kirjoitat ja miksi.

Rajaa, tiivistä, typistä

Sanotaan, että illanvietosta kannattaa lähteä, kun on vielä hauskaa. Tämä pätee myös tekstin pituuteen: erinomainen blogiteksti loppuu silloin, kun se on vielä hyvä. Jaarittelua, jorinaa, loputtomia oivalluksia ja pyörän uudelleenkeksimisiä ei jaksa kukaan lukea. Hyvä nyrkkisääntö on, että hyvä blogiteksti on puolet hyvän printtitekstin pituudesta. Keskity yhteen asiaan kerrallaan, ja tarvittaessa jaa tekstiä väliotsikoilla. Pidä lauseet napakkana – 20 sanaa yhdessä virkkeessä on jo liikaa. Älä pelkää delete-nappulaa.

Vähemmän on enemmän

Pukeutumisessa ja asustamisessa pätee maailman johtavien muotigurujen mukaan seuraava sääntö: kun olet omasta mielestäsi valmis, mene peilin eteen ja ota yksi asuste pois. Vähemmän on enemmän ja tyylikkyys ei tarkoita kuorruttamista – edes tekstintuotannossa. Varsinkin, jos olet erityisen ihastunut johonkin tiettyyn kohtaan tekstissäsi, mieti vielä. Jos teksti tuntuu hyvältä, mutta sen julkaisemisella ei ole kiire, nuku yön yli – tekstiä katsoo tällöin tuorein silmin ja omat maneerinsa näkee paremmin.

Haasta nettizombit

Tutkimusten mukaan vain 10-20 prosenttia verkkosivulle päätyneistä lukee sen loppuun asti. Tämän lisäksi kävijät lukevat vain noin 20 prosenttia sivun sanoista! Netissä vallitsevat kuluttajan markkinat: Kun on mistä valita, muuttuu nirsoksi. Jos sivusto ei miellytä ensilmäyksellä, sieltä poistutaan rivakasti. Siksi tekstin pitää koukuttaa lukijansa heti. Tärkeimmän viestin on löydyttävä nopeasti, sillä nettizombit eivät jaksa selata tekstiä loppuun asti. Otsikoinnin lisäksi visuaalisuus, kuten kuvat ja sivun asettelu, vaikuttavat. Mieti siis myös kuvitusta, sillä se kulkee kokonaisuuden kanssa käsi kädessä.

Kirjoittamista voi harjoitella. Ahjon tekstipaja tuulettaa ajatuksesi sisällöntuotannosta.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.