Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Ajatusjohtaja on antaja, ei ottaja

Trump-tyylinen kova johtajuus ei kannata pidemmän päälle, totesi Sir Richard Branson Nordic Business Forumissa. Voit saada lyhyellä tähtäimellä voittoja, mutta halutaanko kanssasi tehdä uudestaan yhteistyötä?

Kirjoittaja

Nordic Business Forumin ensimmäisen päivän puheissa korostuivat arvot, jokaisen yksilön henkilökohtaisista ihmiskunnan yhteisiin arvoihin. Päivä kiteytyi hyvin Bransonille esitettyyn yleisökysymykseen: ”Miten varmistaa ihmiskunnan onnellisuus?”

Arvostan Bransonin missiota parantaa maailmaa yrityksensä ja perustamiensa järjestöjen avulla ja uskon yritysten innovaatioiden voivan ratkaista merkittäviä globaaleja haasteita. Koska loppujen lopuksi jokaisen on kuitenkin aloitettava itsestään, keskityin tapahtumassa esiin nousseisiin ajatuksiin johtajuudesta.

Viestintä lähtee arvoista

Niin yksilöillä kuin organisaatioillakin menestyksen avain tulevaisuudessa tulee olemaan sisäinen moraalikompassi. Ne yritykset, joiden tekemistä ohjaa kantava ajatus jostakin suuremmasta, tulevat näyttämään suuntaa muille.

Meidän on myös osattava reagoida ympäristön muutoksiin. Kuten World Competitiveness Centerin perustaja, professori Stéphane Garelli avauspuheenvuorossaan totesi: muutokset yhteiskunnassa vaikuttavat jatkossa yritysten toimintaan enemmän kuin muutokset yritysten sisällä. Ajatusjohtajat hyödyntävät yhteiskunnallisia teemoja ja tekoja erottuakseen.

Minkä haasteen tuotteesi tai organisaatiosi ratkaisee? Mikä yrityksesi rooli yhteiskunnassa on? Osaatko vastata näihin kysymyksiin tai oletko edes miettinyt koko asiaa? Kannattaisi.

Viestinnässä tämä tarkoittaa sitä, että kun yrityksen kaikki tekeminen lähtee arvoista, on myös sen viestintä luonnollisesti linjassa käytännön toiminnan kanssa eikä irrallinen osa.

Tänä päivänä nimittäin harmillisen moni organisaatio viestii eri asioita kuin mitä arjessaan tekee. Tyypillisesti tämä näkyy ristiriitana arjen asiakaskokemuksen ja viestinnän välillä – tai työntekijäkokemuksen ja viestinnän välillä. Koska työntekijäkokemuksella tunnetusti on suora vaikutus asiakaskokemukseen, on sisäinen viestintä ja johtaminen avainasemassa.

Ollakseen hyvä johtaja, on oltava hyvä ihminen

Useat Nordic Business Forumin puhujat peräänkuuluttivat johtamiseen lopulta inhimillistä hyvyyttä. Hyvä johtaja on aidosti kiinnostunut ihmisistä, kuuntelee heitä ja haluaa auttaa heitä. Johtajan täytyy saada muut onnistumaan työssään eikä yrittää tehdä asioita liikaa itse. Delegointi vaatii luottamusta ja uskoa muihin.

Aito ajatusjohtaja on organisaatiopsykologi Adam Grantin sanoin antaja eikä ottaja, oli kyseessä sitten ihminen tai organisaatio.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.