Vuoden 2023 Taloustutkimuksen imagotutkimuksen toimialavertailussa Ahjo on TOP10-listalla yleisarvosanalla mitattuna 51 tutkitusta yrityksestä. Yleisarvosana mittaa asiakkaiden kokemaa arvoa ja tyytyväisyyttä palveluihimme. Imagotutkimuksen tulokset vahvistavat myös asiakkailtamme saatua palautetta hyvästä asiakaskokemuksesta. Tästä olemme erityisen ylpeitä ja iloisia. Arvojemme mukaisesti välitämme, ja se näkyy.
Hienoa oli myös nähdä, että koko toimialan tunnettuus on noussut. Viestinnän merkitys menestystekijänä on vahvistunut, mikä on ollut selvästi nähtävissä. Asiakkaat arvioivat myös kasvua viestintätoimistoille vuonna 2024. Ahjon tunnettuus parani odotetusti. Olemme olleet mukana useissa tarjouskilpailuissa ja saaneet useita uusia asiakkuuksia.
Imagotutkimuksessa Ahjon vahvuuksia olivat kyky kuunnella asiakasta sekä asiakkaan liiketoiminnan ja toimialan ymmärtäminen. Osaamisalueista Ahjon vahvuuksina nähdään strateginen suunnittelu ja konsultointi, yritysviestintä, viestinnän koulutus ja valmennus sekä hanke- ja kampanjaviestintä.
Asiakassuosittelu (NPS) laski koko toimialalla. Taloustutkimuksen mukaan näin tapahtui lähes kaikilla toimialoilla vuonna 2023. Ilmiölle ei Taloustutkimuksen mukaan ole vedenpitävää tilastollista syytä, mutta se liittynee muun muassa epävarmaan taloustilanteeseen. Ahjon suosittelijoissa kriittiset suosittelijat olivat laskeneet edellisestä mittauksesta, mutta ns. neutraalit suosittelijat kasvaneet (+29%). Vielä pitää siis juoksua parantaa.
Taloustutkimuksen imagotutkimukseen vastasi 476 päätöksentekijää asiantuntija- ja johtotehtävistä julkishallinnossa ja useilla toimialoilla. Edellinen tutkimus tehtiin 2021.