Miten tulevaisuuden markkinoija hallitsee mediaympäristön muutokset, osaa allokoida resurssinsa oikein ja saa viestinnällään tuloksia ja vastakaikua alituisesti muuttuvassa toimintaympäristössä?

Kuluttajien mediankäytön muutokset, videosisältöjen tarjonnan kasvu, mobiilimaailman ja sovellusten rajattomat mahdollisuudet, big datan hyödyntäminen, työntekijälähettilyys, some-kanavien ja digianalytiikan ymmärrys sekä sisältömarkkinointi ovat ilmiöitä, jotka puhuttavat tämän päivän viestijöitä.

Miten uusien mahdollisuuksien aalloilla kannattaa navigoida? Hyvä uutinen on se, että huolellisella viestintästrategialla ja perusasioiden hallitsemisella pääsee jo pitkälle. Tässä viisi vinkkiä tulokselliseen viestintään:

  1. Kiteytetty ydinviesti

Valitse kulma tai kärki, jolla on todellista merkitystä viestintäsi kohteelle ja erottaa kilpailijoiden tarjonnasta. Entä mikä tekee yrityksestäsi, palveluistasi tai tuotteistasi kiinnostavan? Mieti miksi kuluttaja valitsisi brändisi tai miksi päättäjä antaisi sinulle aikaansa?

  1. Monikanavainen viestintä

Huolellisesti mietitty viestintästrategia ei ole koskaan ollut tärkeämmässä roolissa kuin nyt. Voittajina selviävät ne, jotka hallitsevat ostetun, ansaitun ja oman mediaviestinnän paletin. Integroitu markkinointiviestintä tuottaa sekä kustannussäästöjä että kasvua viivan alle. Tuloksia ei synny hetkessä eikä kahdessa, mutta johdonmukainen viestintä useassa kanavassa kohderyhmää kiinnostavalla tavalla kyllä. Muista myös jatkuvuus.

  1. Sisältö ratkaisee

Yksipuolisen tyrkyttämisen aika on ohi. Kuka haluaa kuulla latteuksia, itsestäänselvyyksiä tai taas uutta me-too -ajatusta. Kuulijasi janoaa mielekästä sisältöä, ratkaisuja, viihdettä, kirkkaita näkemyksiä ja ainutlaatuisuutta.

Tulevaisuuden viestijät ovat parhaimmillaan kuluttajien, päättäjien tai medioiden parhaita ystäviä, partnereita. Kiinnostavaa sisältöä ja ilmiöitä jaetaan. Tärkeää ei ole vain se, mitä kirjoitetaan vaan myös miten kirjoitetaan.

  1. Rohkeus ja uskallus

Tulevaisuuden yritysviestijä uskaltaa ottaa kantaa eikä pelkää seisoa mielipiteidensä takana. Rohkeus on myös uskallusta reagoida ensimmäisenä. Viestinnän tarkoitus on tulla huomatuksi ja muistetuksi. Keskusteluun osallistuminen yritykselle relevanteista aihealueista on aina uusi mahdollisuus sekä jättää muistijälki että kehittää yritysmielikuvaa. Rohkeat, aktiiviset ja näkemykselliset viestijät kutsutaan keskustelupöytään kerrasta toiseen.

  1. Puhu kohderyhmän kieltä

Mieti ja räätälöi viestisi eri kohderyhmille ja juuri heitä kiinnostavalla tavalla. Yksipuolisten PR-tiedotteiden aika on ohi. One size fits all – no more! Vuoden 2017 viestinnän trendit ovat jo näkyvissä maailmalla. Oletko sinä oman alasi ajatusjohtaja ja edelläkävijä?

 

Lue lisää aiheesta pamfletistamme Tulevaisuuden ajatusjohtaja viestii nyt.