Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Viisi ohjetta, joilla haastat ajattelusi terveysviestinnästä – ja kohtaat muutoksen

Monet terveysalan toimijat kärvistelevät viestinnällisten vaatimusten keskellä ilman suuntaa. Tässä blogikirjoituksessa kerron, mitä pitää huomioida, jos haluaa olla terveysalalla tunnustettu asiantuntija.

Kirjoittaja

Janne Huovila

Ei ole yhtä tapaa tehdä vaikuttavaa viestintää terveydestä. On kuitenkin piirteitä, jotka yhdistävät laajasti tunnustettuja asiantuntijoita. Seuraavat viisi ohjetta nojaavat Duodecim-lehdessä viime viikolla julkaistuun terveysviestintää ja asiantuntijuutta käsittelevään katsausartikkeliin, jonka kirjoitin kollegan kanssa.

1. Ansaitse luottamus

Terveysalan organisaatioiden on kasvettava tiedon tai teknologian tarjoajasta luottamuksen ja osallisuuden rakentajaksi. Pelkkä tiedollinen osaaminen ei riitä. On oltava lähiyhteisönsä tunnustama hyväntekijä, uuden ajan kylälääkäri.

2. Tunteilla on väliä

Tieto ja tunne eivät sulje toisiaan pois. Kokonaisvaltainen ihmiskuva – tunteineen kaikkineen – on paitsi tärkeä eettinen lähtökohta, myös avain ihmisiä puhuttelevaan viestintään.

3. Arkijärki on asiantuntijan paras kaveri

Terveysalan ajatusjohtajalla on yhä useammin kasvot. Ihmiset uskovat ihmisiin, eivät instituutioihin. Mikään ei ole terveyden ajatusjohtajuutta rakentavalle organisaatioille niin vahva perusta, kuin asiantuntija, joka osaa sekä asiansa että ihmisten kieltä.

4. Opettele näkemään oman sosiaalisen kuplasi yli

Terveysviestintää ohjaa julkisen dialogin pelko. Asiantuntijat pysyvät omiensa joukossa. Erilaisuuden kohtaaminen on kuitenkin vaikuttavan terveysviestinnän syvintä ydintä. Dialogi ja teot rakentavat ajatusjohtajuutta.

5. Ota mieluummin kritiikkiä rohkeista teoista kuin välinpitämättömyydestä

Terveysviestintä on yhtä lailla yhteisön rakentamista kuin tiedonjakamista. Yhteisön rakentaminen perustuu jaettuihin arvoihin ja maailmankuvaan. Mikäli haluat vaikuttaa ja olla osa niitä yhteisöjä, joissa ihmiset kokevat tulevansa nähdyksi, uskalla sanoa ja tehdä rohkeita tekoja.

Duodecimissa julkaistun artikkelin voi lukea täältä.

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!