Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Viestijä syvimpien kysymysten äärellä

Viestintäammattilainen vailla näkemystä, kiteyttämisen taitoa ja fokusta on perusteellisesti hukassa.

Kirjoittaja

Johanna Lindberg-Naulapää

Työihminen tallustaa aamulla töihin, työkalupakki iloisesti kädessä heiluen. Työihminen on onnellinen, sillä pakissa on vaikka mitä ihanaa uutta. Työmaalla työihminen nappaa huumantuneena esiin laitteen toisensa jälkeen. Talo pitää saada aikaiseksi, mahdollisimman nopeasti ja kaikkia vehkeitä hyödyntäen. Mitään ei saa unohtaa.

Päivän päätteeksi työihminen on kuitenkin hämmentynyt, sillä hups – ei tullutkaan hyvää. Tuli vailla arkkitehtuuria oleva outo ilmestys, jossa on kaikki herkut ja samalla ei mitään. Kantava idea ja kokonaisnäkemys puuttuvat, pelkistäminen olisi kannattanut.

Ajatteleminen on aliarvostettua

Metafora lienee selvä. Viestintäammattilainen ilman näkemystä, kiteyttämisen taitoa ja selvää fokusta sekä kaiken taustalla vaikuttavaa laajaa yleissivistystä on kuin työihminen vailla harkittua pohjapiirrosta. Tarvitsemme toki ajan tasalla olevan työkalupakin ja siihen muitakin välineitä kuin puutappeja ja vasaran.

Työkaluja oppii kuitenkin kuka vain käyttämään; näkemyksellisyys ja olennaisen löytäminen ovat kinkkisempi juttu. Ne edellyttävät pysähtymistä ja fundeerausta – tämän päivän työelämässä aliarvostettuja asioita. Filosofian tutkija Markus Neuvonen kertoo Helsingin Sanomien artikkelissa älykkyyden ja viisauden eroista sekä viisauden kehittymisen edellytyksenä olevista vaikeista ajattelutaidoista: kärsivällisyydestä, kyvystä perspektiivin ottoon ja riittävästä uteliaisuudesta.  ”Ihmisten pitäisi pysähtyä ja opetella ajattelemaan huolellisesti. Molemmat ovat nykyään aika hukassa”.

Neuvonen käyttää oman elämänsä ongelmatilanteissa eksplikoinnin, problematisoinnin ja argumentoinnin kaavaa: hän selventää asian itselleen vääntämällä sen rautalangasta, sitten kyseenalaistaa ja arvioi sitä. Hän kuuntelee toistakin osapuolta ja muodostaa vasta sitten oman mielipiteensä.

Miksi?

Markkinointiguru Simon Sinek kiteyttää maailmaa muuttavien yksilöiden ja yritysten menestyksen kaavan kolmeen kysymykseen: Why? How? What?

(Lähes) kaikki meistä tietävät mitä tekevät. Moni myös osaa paljon asioita ja osaa ne hyvin. Erottava tekijä on vastaus kysymykseen ”Why?”. Miksi nouset ylös sängystä aamulla? Miksi juuri sinun projektisi on ratkaisevan tärkeä? Miksi yrityksesi on olemassa?

Kaikki oppivat käyttämään työkaluja. Menestyksen ratkaisee syvällinen oman toiminnan tarkoituksen oivaltaminen ja kiteyttäminen.

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!