Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Valtaistuinpelin pyörteissä

HBO:n menestyssarja Game of Thrones (tuttavallisemmin GoT) on edennyt jo kuudennelle tuotantokaudelle. Miten marginaalikohderyhmän kirjasarjasta tuli maailmanlaajuinen ilmiö ja mitä sen menestyksestä voisi oppia?

Kirjoittaja

Janne Malinen

George R.R. Martinin Tulen ja jään laulu-kirjoihin perustuva sarja on kietonut pikkusormensa niidenkin katsojien ympärille, joita fantasia ei tavallisesti kiinnosta. Kirjat ja tv-sarja rikkovat myynti- ja katsojaennätyksiä, mutta mikä tekee Game of Thronesista maailman parhaan tv-sarjan?

Tarina
Tarinan ytimessä ovat sotaan ajautuvat suuret suvut: Starkit, Lannisterit, Tyrellit, Greyjoyt ja monet muut. Vuosien mittaan sukujen tarinalinjat haarautuvat, risteilevät, pirstoutuvat ja taas yhtyvät.

Martin ei kuitenkaan ole luonut ainoastaan tarinaa, vaan kokonaisen maailman historioineen, kielineen ja kulttuureineen. Ei siis ihme, että tällä hetkellä viisiosaisen kirjasarjan yhden kirjan kirjoittaminen on kestänyt keskimäärin kolme vuotta. Ilman loistavaa tarinaa GoT:n menestys ei olisi mahdollista.

Teemat
Vaikka sota on enemmän tai vähemmän koko ajan läsnä, on se vain osa kokonaisuutta. Laajempia aiheita ovat uskonto, perhe, yhteiskunta, oikeus, kosto sekä moraali – höystettynä seksillä ja väkivallalla. Nämä teemat koskettavat ja liikuttavat ihmisiä sukupolvesta toiseen, asuinpaikasta tai sukupuolesta riippumatta.

Hahmojen, kontekstin ja teemojen kautta GoT nivoutuu osaksi suurempaa kirjallista jatkumoa  ja fantasiaelementeistä huolimatta muodostaa siteen Shakespeareen, Machiavelliin ja kreikkalaiseen tragediaan.

Oikeat roolit
Moniulotteiset henkilöhahmot ovat eräs sarjan kantavista voimista. Kukaan ei ole yksioikoisesti hyvä tai paha, vaan jokaiselle teolle – kuinka kauhistuttavalle tahansa – löytyy motiivi tai selitys. Sarja sisältää syväluotavaa pohdintaa ihmisyydestä sen kaikissa muodoissa.

Keskeisiin rooleihin ei haluttu Hollywoodin suuria nimiä, vaan pienemmissä tuotannoissa kannuksensa hankkineita, pääosin eurooppalaisia näyttelijöitä. Riski kannatti, sillä sarja nosti nuoret lahjakkuudet valokeilaan ja toi nostetta kokeneemmille näyttelijöille. Ilman sitoutunutta ja ammattitaitoista henkilökuntaa mikään yritys ei voi menestyä. Kyse on oikeiden roolien löytämisestä oikeille henkilöille.

Yllätyksellisyys
Kukaan ei ole turvassa Martinin luomassa maailmassa. Paha ei saa palkkaansa, eikä mikään ole pysyvää. Sarja on tarjonnut ensimmäiseltä kaudelta saakka niin monta shokeeraavaa hetkeä, että katsojan on pakko pysyä varuillaan alkumusiikista lopputeksteihin.

Uusien käänteiden tarjoaminen on välttämätöntä yleisön mielenkiinnon ylläpitämiseksi. Joka jakson jälkeen somekanavat täyttyvät fanien teorioilla ja kommenteilla. Lisäksi mediat kertaavat tapahtumia ja spekuloivat tulevaa.  Tässä GoT on onnistunut paremmin kuin mikään muu sarja sitä ennen: se on saanut sekä kuluttajat että median puhumaan itsestään.

Mitä tahansa teet, tee se kunnolla
Sarjan menestys ei ole sattumaa, vaan äärimmäisen kovan työn tulosta. Jaksoja katsoessaan saattaa toisinaan unohtaa, että kyseessä on televisiosarja – ei elokuva. Avokätinen budjetti (ensimmäiseen kauteen käytettiin 60 miljoonaa dollaria) toki auttaa laadukkaan jäljen tekemisessä.  Raha ja hyvä tarina eivät kuitenkaan ole suora onnistumisen tae, kuten Hobitti-elokuvat osoittivat.

GoT:n toteutuksessa on huomioitu pienimmätkin yksityiskohdat ja nyanssit aina puvustuksesta käsikirjoitukseen ja erikoistehosteista näyttelijävalintoihin. Toisin kuin lukuisissa muissa tv-tuotannoissa, GoT:n kuvaukset on tehty pääosin autenttisilla paikoilla, ei studiossa. Keskeisimpiä kuvauspaikkoja ovat olleet muun muassa Pohjois-Irlanti, Kroatia, Islanti ja Marokko.

Mikäli siis haluat tuotteesi menestyvän, on otettava riskejä ja tekemisen oltava satakymmenenprosenttista.

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!