Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Vaikuttaja tuntee yleisönsä – Siksi hän voi auttaa kehittämään liiketoimintaasi

Kuluttajat kaipaavat yrityksiltä arvoja, joihin he voivat sitoutua. Arvoilla on nyt enemmän merkitystä kuin koskaan. Niiden tulee aidosti näkyä yrityksen toiminnassa, eikä olla vain kaunista sanahelinää.

Kirjoittaja

Jos haluat seistä arvojesi ja oman toimintasi takana, ole valmis myös ottamaan niistä palautetta ja muuttamaan niitä. Yritys, joka pystyy ottamaan julkisesti vastaan rakentavaa palautetta, antaa itsestään palveluhenkisen, avoimen ja rehellisen kuvan, sanoo Janica Brander, Savusuolaa-ruokabloggaaja, toimittaja ja viestintäasiantuntija.

Vaikuttajamarkkinointia käytetään myös tapana kehittää omaa liiketoimintaa. Esimerkiksi Tallink Silja halusi kehittää vegaaniruokiensa tarjontaa. Mukaan valjastettiin PS Olen vegaani -Youtube-kanavaa ylläpitävät Paju Purovuo ja Minni Väärä, Chocochili-ruokablogin kirjoittaja Elina Innanen sekä yhteiskunnallinen bloggaaja ja ruokavaikuttaja Emmi Nuorgam. Somevaikuttajat keräävät ideoita siitä, kuinka tarjota vegaaniruokailijoille parempia aterioita.

Jos taas haluat esimerkiksi parantaa asiakaskokemusta, voit tehdä sen näkyvästi vaikuttajien avulla: saat vaikuttajalta rehellistä palautetta asiakaskokemuksesta. Myöhemmin voit julkisesti myös kertoa, että yrityksesi korjasi kaikki vaikuttajan tunnistamat heikkoudet.

Some-vaikuttajia hyödynnetään myös erilaisten tuotteiden kehitysprosesseissa. He ovat oman kohderyhmänsä edustajia, jotka tuntevat oman lukijakuntansa. Yhdistelemällä erilaisia vaikuttajia tavoitat ja kuulet monenlaisten kohderyhmien toiveita.

Iso oivallus on se, että vaikuttajamarkkinoinnin avulla yritys voi olla vuorovaikutuksessa yleisön kanssa ja lähempänä kuluttajaa. Joillekin meistä verkkovaikuttaja on se ensisijainen, ainoa heitä kiinnostava media. Harppaus uuteen vaatii uuden kulman katsoa maailmaa.

Lähtee liiketoiminnan tavoitteista, luo ajatusjohtajuutta

Yrityksen vaikuttajamarkkinoinnin tulee joka kerta lähteä liiketoiminnan tavoitteista. Jos tavoitteesi on kasvattaa myyntiä, suunnittelemme vaikuttajamarkkinoinnin sen mukaan. On oltava syy, miksi asioita tehdään.

“Joillekin vaikuttajamarkkinointi on ensisijainen, jopa ainoa heitä kiinnostava media”

Näkyvyyden lisäksi vaikuttajamarkkinointi rakentaa parhaimmillaan ajatusjohtajuutta. Ajatusjohtaja on se, jonka puoleen käännytään. Ajatusjohtaja avaa keskusteluja, sen sijaan, että seuraisi niitä.

Huolellisesti suunniteltu vaikuttajamarkkinointi on ennen kaikkea täsmätoimintaa, jolla tavoitetaan tarkkaan rajattua kohdeyleisöä. Viestintätoimisto auttaa yritystäsi erottumaan massasta ja tuottamaan vaikuttajamarkkinoinnin sisältöä, joka ei kerää pelkästään pinnallisia huomioita suurelta massalta.

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!