Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Vaikka taju lähtisi, en luovu huumorintajusta

Huumori on aina ollut yritysmaailmassa kaksiteräinen miekka. Onneksi kuitenkin nykyään yhä useampi brändi ymmärtää, kuinka tärkeää on saada ihmiset nauramaan.

Kirjoittaja

Kelli Korhonen

Minulle nauraminen ja hassuttelu ovat elämän suola – ja se myös näkyy. Olen katsonut kaikki mahdolliset komediasarjat eri suoratoistopalveluista. Somessa seuraan mieluiten ihmisiä, joilla on hauskoja tai nasevia päivityksiä ja kotimatkoillani selailen meemejä. Ei siis ole yllättävää, että yritykset saavat minusta uskollisen asiakkaan huumorin keinoin.

Heittäytyminen kunniaan

Televisiosta tuli eräs ilta kauramaitoa valmistavan Oatlyn mainos, jossa mies laulaa pellolla “Wow, wow, no cow”. Mainos ei tuolloin kiinnittänyt huomiotani, kunnes satuin lukemaan hepun olevan yrityksen toimitusjohtaja. Lisäksi hän oli itse sanoittanut ja säveltänyt kyseisen mestariteoksen.

Nauroin ääneen. Sen lisäksi, että yrityksen johtohenkilö on omilla kasvoillaan mainosvideolla, hän on jopa itse tehnyt siihen biisin. Se kertoo kyvystä heittäytyä.

Hassuttelun ei tarvitse kuitenkaan rajautua vain mainoksiin. Vitsikkyyttä voi lisätä myös verkkosivuille, tuoteselostuksiin ja mieluusti yrityksen somekanaviin. Tiedän esimerkiksi pari shampoopurkkia, joita lueskellessa saa suihkuhetkeenkin huumoria. Eräässä näistä purkeista on käytetty mahtipontisuuden sijaan itseironiaa myöntämällä, ettei elämäsi luultavasti muutu  tuotetta käyttäessäsi, mutta ainakin hiuksesi ovat pehmeät.

Ole rohkea

Huumoria on kautta aikojen käytetty keinona, jolla selvitä vaikeistakin asioista. Älä siis pelkää nostaa esiin hankaliakin aiheita. Esimerkiksi asiakkaamme Sobi nosti miehille erittäin aran aiheen esille humoristisesti, mutta potilasta kunnioittavalla tavalla. Ajoittain huumorin kautta viesti saa uuden merkityksen ja tavoittaa kohderyhmän kokonaisvaltaisemmin.

Monet aikaisemmin jähmeämmät virastot tai yritykset ovat oivaltaneet huumorintajun arvon. Pitkin kevättä VR:n kivimiehiin on liitetty erilaisia aiheita. Henkilökohtainen lempparini oli Tahdon -kampanjaa varten tehty kuva ja siihen liitetty teksti. Viesti osoitti miten huumoria voidaan käyttää tehokeinona tärkeiden asioiden ja oman arvomaailman ilmentämiseen.

Valitettavasti osa yrityksistä pelkää huumoria. “Mennäänkö liian pitkälle ja vetääkö joku nyt herneen nenään?” Joissain tapauksissa varmasti vetääkin, mutta tärkeämpi kysymys on, mitä oma asiakaskuntasi ajattelee. Kuten kaiken sisällöntuotannon kanssa, myös huumorin kohdalla on ajateltava ensisijaisesti sisällön arvoa – mitä ja ketä haluat saavuttaa viestilläsi.

Mieti siis, voisiko yrityksesi seuraavassa mainoksessa tai somepostauksessa olla pilkettä silmäkulmassa? Sen avulla brändi tai tuote jää luultavasti paremmin mieleen.

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!