Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

 

Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

Kirjoittaja

Matkustan todella paljon junalla. Vaasa-Pasila, Pasila-Vaasa. Juuri tämä väli on tullut viime aikoina tutuksi aloitettuani harjoittelun Ahjolla. Kuulokkeet ovat must, mutta aika ajoin houkutus vaivihkaisesti sukeltaa vierustoverien puheensorinaan nostaa päätään.

 

Pysähdy kuuntelemaan

 

Tällä kertaa kuulokkeet lakkaavat äkillisesti toimimasta. Samalla havahdun viereisen, oletettavasti työporukan, keskusteluun diskursseista. Siis diskursseista. Ehkä kiinnitin siihen huomiota, koska suoritan parhaillaan diskurssintutkimuksen syventämisjakson maisterikurssia.

 

Tässä utelias kuuntelija ei suinkaan ole passiivinen stalkkeri: havainnoimalla keskustelua muodostamme päätelmiä ja käymme itsemme kanssa tarpeellista, sisäistä sananvaihtoa. Se myös auttaa meitä sekä avartamaan että yhä mahdollisesti kehittämään ajatusmaailmaamme. Arjessa kuuntelemisen harjoittaminen ei ole ainoastaan hauskaa ja mielenkiintoista, vaan se on myös tärkeä osa jatkuvaa oppimista. 

 

Uteliaisuus – työelämän valttikortti

 

Ahjolla ensitöikseni törmään keskusteluihin yliopistokursseilla jo käsiteltyihin fasilitointimenetelmiin ja kriisiviestinnän periaatteisiin liittyen. Huomaan heti yhdisteleväni palasia kohdilleen. 

 

Uteliaisuus sytyttää kipinän, joka ei rajoitu ainoastaan uuden oppimiseen, vaan se voi myös edistää ongelmanratkaisutaitoja, luovuutta ja innovointia. Se on halua oppia uutta, kykyä esittää rohkeasti kysymyksiä, uteliasta suhtautumista erilaisiin näkökulmiin ja ajatuksiin sekä valmiutta tutkia uusia ideoita. Utelias ihminen hakeutuu myös epämukavuusalueelleen: oli kyse sitten kuulokkeista luopumisesta ruuhkaisessa joukkoliikennevälineessä tai uudesta tilanteesta esimerkiksi työpaikalla, jossa haluat loistaa. Se nimittäin antaa voimaa kohdata myös epävarmuutta.

 

Kuulokkeet blokkina ympäröivään maailmaan

 

Paiskatessani turhautuneena kuulokekotelon kassini pohjalle pakotan itseni kuulostelemaan ympärillä soljuvaa keskustelua. Turvallisen podcastin sijaan ympärillä pauhasi aito, aiheista pirteästi toisiin poukkoileva puheensorina. 

 

Kuulokkeet siis toimivat ikään kuin blokkina muuta maailmaa kohtaan — on taito osata kuunnella ja pysähtyä hetkeksi pohtimaan. Uteliaisuuden ansiosta voi saavuttaa jotakin hienoa, oli se sitten spontaani sananvaihto ennestään tuntemattoman vieruskaverin kanssa tai mielenkiintoisen, myöhemmin myös eteenpäin jaettavan, näkökulman bongaaminen vieruspöydästä pulppuavan keskustelun joukosta. Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara.

 

Matkalla kohti oivalluksia

 

Tampereen kohdalla kuulokkeeni yhtäkkiä toimivat. Ehkä se oli merkki siitä, että tarvitsin tämän oivaltavan hetken juuri nyt. Odottamattomasti diskurssianalyysistakin tiedän taas enemmän. Minut ensi kerralla nähdessäsi saatat miettiä, pauhaako korvissani dialogi tulevaisuudesta vai kuuntelenko vain näennäisesti. Ehkä seuraava oivallukseni tarttuu taas matkaan junassa, bussissa tai ratikassa — kuulokkeilla tai ilman!

 

Vinkit uteliaana pysymiseen:

 

Kuuntele. Saadaksemme mahdollisimman aidon tarttumapinnan oppimiselle, meidän tulee havainnoida aika ajoin myös aitoa vuorovaikutusta ympärillämme valmiiksi tuotetun sisällön sijaan. 

 

Käy keskusteluja yksin tai yhdessä. Myös oman sisäisen dialogin ylläpitäminen ja itsereflektio ovat oppimisen kannalta tärkeitä, sillä rakennamme näin jatkuvasti ymmärrystä muusta maailmasta. Ympärillä kuultu keskustelu aktivoi tarkkailemaan ja pohtimaan.

 

Ole avoin uudelle. Rohkeus luopua esimerkiksi tutun turvallisista kuulokkeista jo yhdeksi kerraksi avaa mielemme uusille äänille ja oivalluksille. Älä pelkää astua pois mukavuusalueeltasi.

 

Ahjolla autamme esimerkiksi rakentamaan vuorovaikutustaitoja tai valmistautumaan vaikeisiin tilanteisiin. Ota yhteyttä!

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!