Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Tulevaisuus syntyy tarinoista – ja ajatusjohtajat kertovat ne

Asiantuntijuus ja viestintä ovat työtä spekulatiivisen tulevaisuuden parissa. Laajoihin kansanjoukkoihin vetoava asiantuntijuus on kykyä puhutella ihmisten tarvetta tulla nähdyksi paremman tulevaisuuden rakentajina

Kirjoittaja

Janne Huovila

Joitakin vuosia sitten YouTubeen ilmestyi video tanssivasta tuhatpäisestä kottaraisparvesta. Videolle tallentuneet kottaraiset lensivät symmetrisesti – kuin koreografian oppikirjassa – syistä, joita tiede ei osaa täysin selittää.

Meille asiantuntijoille, jotka käymme puhumassa maailman muutoksesta, video oli onnenpotku. “Luonto puhuu puolestaan.” Metaforat toimivat, erityisesti luonnon symmetria. Tanssivassa kottaraisparvessa kissavideoiden lämpö yhdistyi ihmettelyyn fysiikan laeista ja ihmisyyden mahdollisuuksista. Voisiko elomme verkostoyhteiskunnassa olla tulevaisuudessa maagisen parviälyn kaltainen? Voisiko tulevaisuutta ohjata hälyn ja kaoottisuuden sijaan harmonia ja symmetria?

Tulevaisuutta luodaan luomalla uskoa siihen

Maailman muuttuessa on tärkeä puhua tulevaisuudesta – vaikkapa sitten kottaraisparven kautta. Samalla jokainen vastuullinen toimija ymmärtää, että harva asia on nykypäivänä retorisesti niin suurta vallankäyttöä kuin saada ihmiset uskomaan tietynlaiseen tulevaisuuteen. Muuttuvassa maailmassa meidän on pakko sitoutua jonkinlaisiin mielikuviin tulevaisuudesta. Eikä ole samantekevää, kenen luoman mielikuvan huomispäivän maailmasta ostamme.

Monet sanovat, että asiantuntijatieto ja kovalla työllä hankittu asiantuntijuus ovat nykyään aliarvostettua. Itse ajattelen, että asiantuntijuus on ennen kaikkea muutoksessa. Tunnustettu asiantuntijuus on ansaittava uusin keinoin, dialogilla ja paremmalla tarinankerronnallauuden ajan kylälääkärin tavoin.

Ulos toimistoista ja laboratorioista – kansan pariin

Asiantuntijat eivät voi jättäytyä vanhojen toimintatapojen huomaan, lohduttautua sillä että ”me tiedämme” ja odottaa suurten massojen tulevan kysymään heidän mielipidettään. Tiedon lisäksi tarvitaan proaktiivisuutta: taitoa ja rohkeutta käydä keskustelua.

Asiantuntijoiden on kasvettava vaikuttajiksi ja otettava omistajuus niistä tarinoista joilla luomme yhteistä – parempaa ja vastuullisempaa – tulevaisuutta.

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!