Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Miten saada viestintäkampanja lentoon somessa?

Sosiaalisella medialla on vaikutusvaltaa. Somekampanjat ovat varmasti monelle tuttuja, sillä somekampanja on yksinkertaisimmillaan helppo toteuttaa teknisesti. Siinä vaiheessa, kun halutaan vaikuttaa massojen mielipiteisiin, herättää tunteita ja nostattaa haippia, on kuitenkin lähdettävä somegeimiin ajatuksella mietityn strategian kanssa. Kannattaisiko hyödyntää sosiaalisen media vaikuttajien työtä? Entä miten kampanjointia voisi tehostaa vuorovaikutuksen avulla?

Kirjoittaja

Kaikkien viestintäkampanjoiden suunnittelu lähtee strategiasta. Perusjutut, kuten kohderyhmät, kampanjan tavoite, kanavat, analysointi ja budjetointi, ovat jo monella hallussa. Mutta miten saada tavoiteltu kohderyhmä aidosti kiinnostumaan ja sitoutumaan?

 

Jos tavoitteena on luoda vuorovaikutuksellinen yhteys brändin ja asiakkaan välille, voi vaikuttajamarkkinointi tulla kyseeseen. Vaikuttajamarkkinoinnilla saa uusia ulottuvuuksia someviestintäkampanjaan, sillä sen avulla viestit välittyvät seuraajille tehokkaasti.

 

Vaikuttajat jakavat sosiaalisessa mediassa rehellisiä kokemuksiaan ja vuorovaikuttavat oman seuraajakuntansa kanssa. Vaikuttajiin luotetaan kuin ystäviin. Seuraajien mielestä vaikuttajien suositukset ovat usein aidompia ja luotettavampia kuin itse brändin tekemät mainokset itsestään. Nielsenin kuluttajaluottamusindeksin mukaan 92 prosenttia kuluttajista luottaa vaikuttajamarkkinointiin perinteistä mainontaa enemmän.¹ Ei olekaan ihme, että 64 prosenttia tuotemerkkien markkinoijista kertoo kasvattavansa markkinointibudjeteissaan vaikuttajamarkkinointiin käytettävää osuutta.²

 

Vaikuttajamarkkinointi on ollut jo vuosien ajan nouseva trendi ja nyt useilta vaikuttajilta löytyy hyvin niche-kohdeyleisöjä. Niche on ryhmä ihmisiä, joilla on samanlaiset kiinnostuksen kohteet. Niche-kohdeyleisö onkin mainio lähtökohta kampanjalle, jossa halutaan tavoittaa tietty ja rajattu yleisö. Tällöin kannattaa etsiä kampanjaan sopivia mikrovaikuttajia. Suomessa mikrovaikuttajalla tarkoitetaan käyttäjää, jolla on n. 2 000–5 000 seuraajaa.³ Mikrovaikuttajilla on pienempi seuraajakunta kuin makro- tai julkkisvaikuttajilla, mutta heidän sosiaalisen median tileillään on usein tiivis seuraajakunta, joka seuraa vaikuttajaa jonkin tietyn teeman takia.

 

Tästä pääsemmekin seuraavaan tärkeään asiaan eli oikean vaikuttajan valintaan. Millainen vaikuttaja sopii kampanjaan ja tavoittaako hän suunnitellun kohderyhmän? Vaikuttajaa valittaessa pitää ottaa huomioon brand match eli valitun vaikuttajan ja brändin tulisi sopia hyvin yhteen. Kun mietitään, millainen vaikuttaja sopii kampanjan kasvoiksi, kannattaa huomioida vaikuttajan sosiaalisen median kanavat ja tarkastella millaista sisältöä hän julkaisee niihin. Onko vaikuttaja juuri tehnyt yhteistyötä kilpailijan kanssa tai puhuuko hän sellaisen yrityksen puolesta, jonka arvot ovat täysin ristiriidassa omiesi kanssa? Brand match on tärkeää pitää mielessä, sillä väärän vaikuttajan valitseminen voi pahimmassa tapauksessa kostautua. Ääripään esimerkkinä pikamuotia rakastava ja kuluttava vaikuttaja, ei ole paras valinta vastuullisuutta ja ympäristöä koskevaan someviestintäkampanjaan. Silloin kampanja on seuraajien silmissä kaikkea muuta kuin uskottava.

 

Vuorovaikutus on somen ydintä

 

Brand matchin lisäksi vuorovaikutus on tärkeää somessa. Se on oleellinen osa sosiaalisen median kanavia. Matala kynnys vuorovaikutukselle tarjoaa parhaimmillaan väylän kansalaiskeskustelulle, minkä voi nähdä palvelevan demokratian toimivuutta. Someviestinnän varjopuolia ovat kuitenkin esimerkiksi trollit ja vihapuhe.

 

Brändit tyytyvät usein yksisuuntaiseen tiedottamiseen somessa, vaikka somekanavat on luotu vuorovaikutusta varten. Somen käyttäjät pitävät monesti yritysten tekemisistä ja saavutuksista toitottamista epäaitona ja he suhtautuvat siihen usein kielteisesti. Kasvottoman yrityksen sijaan seuraajat haluavat nähdä aitoja henkilöitä ja kuulla heidän näkemyksiään. Parhaiten toimivat viestit, joissa on henkilökohtaista otetta, eli esimerkiksi kirjoittajan kokemus tai mielipide kannattaa nostaa postauksissa esiin.

 

Joskus huomiota halutaan herättää somen viestitulvassa keinoja kaihtamatta. Pitkäjänteinen someviestintä ei kuitenkaan perustu ainoastaan huomion hakemiseen. Aktiivinen ja vuorovaikutteinen viestintä herättää kiinnostusta, luottamusta ja uskottavuutta. Vuorovaikutteisen somepresenssin avulla brändi voi lisäksi kasvattaa verkostoaan ja lisätä tunnettuuttaan.

 

Vaikuttajamarkkinoinninkin toimivuus pohjautuu vuorovaikutukselle. Sen ansiosta seuraajat sitoutuvat heidän tuottamaansa sisältöön. Samaan tapaan bränditkin voivat luoda kiinnostavaa sisältöä, joka herättää tunteita ja johon voi samaistua. Vaikuttajamarkkinointi ja vuorovaikutus ovat asioita, jotka kannattaa huomioida strategisen somekampanjan suunnittelussa. Kampanjat kuitenkin räätälöidään luonnollisesti aina tarpeiden ja kontekstin mukaan.

 

Muista nämä, kun suunnittelet someviestintäkampanjaa:

 

  • Vaikuttajamarkkinoinnilla kampanjasta saadaan helpommin lähestyttävä, kun mainoskasvona on seuraajille tuttu ja luotettava vaikuttaja.
  • Niche-kohdeyleisöillä tavoitetaan tarkkoja, tietystä aiheista aidosti kiinnostuneita seuraajia.
  • Brand matchin avulla varmistetaan vaikuttajan ja brändin sopivan yhteen.
  • Some on tehty vuorovaikutusta varten, aktiivisuus on kiinnostavaa.
  • Someviestintä on henkilökohtaista: kerro esimerkiksi, miltä aihe sinusta tuntuu, mitä mieltä siitä olet tai mitä kokemusta sinulla on aiheeseen liittyen.

 

Ahjolaiset syttyvät viestinnästä ja auttavat mielellään kampanjoiden ideoinnissa, suunnittelussa sekä toteutuksessa. Ota rohkeasti yhteyttä niin palaamme pian asiaan tai varaa ilmainen pikakonsultointiaika täällä: https://ahjocomms.fi/ota-yhteytta/

 

 

Lähteet

¹) https://www.forbes.com/sites/michaelfertik/2020/07/02/why-is-influencer-marketing-such-a-big-deal-right-now/

²) https://www.businessofapps.com/news/64-up-budgets-for-influencer-marketing/

³) https://markkinoinnintrendit.fi/mika-on-mikrovaikuttaja/

https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2022/11/18/the-benefits-of-digital-influencer-marketing-and-how-to-get-started/

Isotalus, P. 2020. Johtajien viestintä ja arvostuksen rakentaminen Twitterissä. Teoksessa H. Jalonen, N. Helander & L. Mäkelä (toim.), Arvostustalous – kuinka arvostus rakennetaan ja rakentuu digiyhteiskunnassa. Tampere: Vastapaino.

Jaa artikkeli

People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!