Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Sinä terveysviestijä, seisotko keikareiden joukoissa?

Olen kuullut monen terveysalan henkilöbrändin suusta samaa: toimittajilta tulee niin paljon yhteydenottoja, ettei kaikkiin pysty vastaamaan.

Kirjoittaja

Janne Huovila

Samalla Suomessa on satoja tai tuhansia terveysalan organisaatioita, jotka kipuilevat näkyvyyden kanssa. Toimittajat eivät soittele. Mikä on näiden terveystoimijoiden ratkaisu? Valitettavan monet pistävät paukkunsa digitaaliseen mielikuvahöttöön. Etsitään helpointa polkua. Ei uskalleta dialogin tielle, jossa asiantuntijuus pääsisi arvoonsa.

Tarvitsemme uuden ajan kylälääkäreitä

Toisin kuin voisi luulla, tuntemani henkilöbrändit eivät ole itsensämarkkinoinnin guruja. Sen sijaan heidän polttoaineenaan toimii intohimo, uteliaisuus, vahva sitoutuminen korkealaatuiseen osaamiseen sekä rohkeus toimia julkisesti omilla kasvoillaan. He ovat uuden ajan kylälääkäreitä, ajatusjohtajia, jotka ovat valmiita pistämään itsensä julkisesti likoon tärkeiden asioiden puolesta. He ovat valmiita testaamaan omat arvonsa ja uskomuksena julkisessa keskustelussa tehdäkseen jotain itseään suurempaa.

Pitkäjänteisyys ja usko omaan asiaan tekevät vaikutuksen niin toimittajiin kuin some-kansaan. Uuden ajan kylälääkäreitä suorastaan vaaditaan johtamaan kansanjoukkoja.

Entä sitten ne sadat tai tuhannet terveysalan yritykset, järjestöt ja julkistoimijat? Siellä jos jossain pitäisi olla asiantuntemuksen ja pitkälle viedyn eettisen pohdinnan. Miksi he kääntyvät näinä aikoina niin usein keikarien puoleen – etsien vastausta mielikuvamainonnasta – sen sijaan, että tavoittelisivat ajatusjohtajan, uuden ajan kylälääkärin, asemaa?

Terveysalan asiantuntijatoimijat eivät ole vielä oppineet uutta avointa kulttuuria. Heillä jos jollain on ratkaisuja ja dataa, joista pitäisi kertoa ilomielin ja joita pitäisi työstää yhdessä eteenpäin. Silti – ainakin toistaiseksi – ulospäin viestittäessä valitaan mieluummin helpompi mielikuvamainonnan tie.

Miten voimme luoda uutta rohkeampaa viestintäkulttuuria?

Olen itse asiantuntijana sosiaalisen median katujen kasvatti. Tiedän, miltä tuntuu saada julkista henkilöön menevää kritiikkiä sen jälkeen, kun on tehnyt isoja tulevaisuuteen suuntautuvia avauksia sydän vereslihalla. Olen kokenut irrallisuutta ja ulkopuolisuutta. Samalla olen saanut olla kokemassa historiallista digimurrosta lähtien sosiaalisen median aamuhämäristä.

Kouluttajana ja konsulttina olen vuosien varrella nähnyt, mitä digiajan ajatusjohtajuus terveydestä vaatii. Vaikuttavuuden kannalta keskeisintä ei ole tiedollinen osaaminen. Ei myöskään uusien trendikkäiden työkalujen hallinta. Eikä se, oletko nuori vai vanha, kokenut tai untuvikko. Tärkeintä on epävarmuuden sietäminen ja valmius julkiseen, usein kivuliaaseen oppimisprosessiin.

Kirjoitamme Ahjossa tällä hetkellä terveysviestinnän pamflettia. Lupaamme antaa vastauksia siihen, mitä on terveysviestinnän ajatusjohtajuus. Se ei ole vain ketterien henkilöbrändien omaisuutta. Suurempien organisaatioiden kohdalla tarvitaan kuitenkin pitkälle vietyä strategista työtä. Tästä keskustelemme pamflettia varten haastateltavien terveysvaikuttajien kanssa. Tästä sitoudumme keskustelemaan kanssasi lähivuodet – kenties hamaan tulevaisuuteen.

Terveysviestintä ansaitsee ajatusjohtajia!

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!