Elokuussa 2018 julkaistun tutkimuksen mukaan 90 prosenttia suomalaisista mainostavista yrityksistä on sisällyttänyt vastuullisuuden strategiaansa. Markkinointi & Mainonta -lehti otsikoi tutkimuksensa: ”vastuullisuudesta on tullut valtavirtaa”. Kaupallisia mittareita sen sijaan on vain joka kolmannella vastaajalla. Miten tehdä vastuullisuudesta tuottavaa?

Loppukesästä Markkinointikollektiivi kokosi salillisen väkeä kuuntelemaan yritysesityksiä vastuullisuudesta. Lavalla olivat Veikkaus, Tori.fi, Lovio ja Goodio.  Kaikilla yhteiskuntavastuu ytimessä. Osalla syy liiketoiminnan syntyyn, kuten Goodion perustajalla Jukka Peltolalla: ”Voisipa syödä suklaata hyvällä omallatunnolla; niin että se tekisi hyvää itselle ja toisi hyvinvointia kaakaon tuottajille”. Ylevää ja toimivaa, sillä USA:n vienti on lähtenyt hyvään vauhtiin.

Humaani kuluttaja asuu, liikkuu ja syö eettisesti

Kuluttajien tottumuksia seuraamalla pääsee pitkälle. Muutamassa vuodessa ne ovat muuttuneet radikaalisti.

Kuluttajien vastuullisuuden vaade on muuttanut nopeimmin muodin, asumisen/rakentamisen, liikenteen ja ruuan ostamista. Asumisen trendejä ovat yhteiset palvelut, esim. Skanskan tarjoama puutarhavälineiden vuokraus tai Saton tarjoamat yhteisvuokra-autot.

Liikkumisessa puhutaan päästövapaudesta ja liikkumisen uusista muodoista. Kyytipalvelut ja autojen yksityisleasing kasvavat. Sähkö- ja hybridiautoja ostettaisiin enemmän kuin on tarjolla.

Ruokavalmistajista kuluttajatrendien seuraajia ovat muun muassa Kaslink ja Juustoportti, jotka tuottavat kauratuotteita jatkuvasti kasvavaan kysyntään.

Lastenvaatevalmistaja Reima on kiteyttänyt vastuullisuuden ytimekkäästi koko viestintänsä lähtökohdaksi: ”Jos se on hyväksi lapsillenne, se on hyväksi ympäristölle”. Vaatteet täyttävät materiaaleiltaan kestävän kehityksen asettamat kriteerit ja ovat pitkäikäisiä.

Yhteisiä nimittäjiä ovat yhteisöllisyys, omistuksesta luopuminen, eettisyys ja terveellisyys.

Nopeasti tuloksiin

Kun aloittaa uuden liiketoiminnan, on helpompi rakentaa koko ketjusta eettisempi, kuin että muuttaisi vanhoja toimintatapoja. Mahdollisuudet kasvuun ovat kuitenkin kunkin yrityksen omissa prosesseissa; esim. raaka-aineiden hankinnassa tai kierrätyksen lisäämisessä arvoketjun toiseen päähän. Kyse on palveluiden kaupallistamisesta ja aidosta halusta ratkoa kuluttajan kokemia ongelmia.

Parhaimmillaan vastuullisuus selittää myynnin kasvun, kun vastaa kysyntään ja viestii kirkkaasti. Kirkas merkitys taas mahdollistaa kirkkaan viestinnän, josta kollegani Janne Malinen kirjoitti blogissaan kesäkuussa.

3 vinkkiä siihen, miten vastuullisuus saadaan tuottamaan tulosta

  1. Nosta vastuullisuus viestinnän ja markkinoinnin kärjeksi.
  2. Viesti ja tuo konkreettiset teot esiin. Älä tyydy puhumaan vain siitä kuinka vastuullisia olette.
  3. Puhu merkityksellisyydestä. Miksi yrityksenne on olemassa? Mitä ongelmaa se on maailmasta poistamassa tai vähentämässä?

Ahjolaisten visio on uudistaa viestintäkulttuuria Suomessa. Rakennamme ajatusjohtajuutta pitkäjänteisellä strategisella viestinnällä.

Blogissa viitataan Mainostajien Liiton teettämään jäsentutkimukseen kesällä 2018, johon vastasi 77 liiton jäsentä. Mainostajien Liiton jäsenet ovat yleensä Suomen suurimpia mainostajia. Tutkimuksen julkaisi 22.8.2018 Markkinointi & Mainonta.