”Pahinta markkinoinnissa on näkymättömyys”, sanoo Casey Neistat, maailmankuulu yhdysvaltalainen tubettaja ja videotuottaja.

PING Helsinki Business Festival keräsi reilu 600 bisneshippiä ja content gurua yhteen pohtimaan vaikuttajamarkkinointia ja sen monia mahdollisuuksia 27. huhtikuuta. Päivää kuvaan yhdellä sanalla: inspiroiva. Tapahtuman teema, heittäytyminen, näkyi puheenvuoroissa, pukeutumisessa sekä herätti ajattelemaan. Vielä kotisohvalla pää raksutti kovaa.

Päivän tärkeimmät oivallukset esitänkin pyynnön muodossa sinulle: heittäydy, ole rohkea ja ajattele isosti. Rakenna oma polkusi, oma tarinasi.

Isommin ja rohkeammin

Key note puhuja, sisältömarkkinoinnin guru ja kirjailija Ann Handley rohkaisi kaikkia yrityksiä ja sisällöntuotannon ammattilaisia rohkeuteen: be bolder, bigger, braver. Myös hän innosti heittäytymään – isoja ulostuloja tarvitaan. Asioita voi tehdä hillitysti, kuten aina ennenkin, mutta Handley pohti, onko markkinointi sitä varten:

”A ship is safe in harbor. But that’s not what ships are for” – William G. T. Shedd

Heittäydy vaikuttajamarkkinointiin

Kokosimme parhaat vinkit PING:stä rohkeampaan viestintään ja markkinointiin.

  1. Tee asiakkaastasi fiksumpi. Tieto kiinnostaa, ja tekee asiakkaasta viisaamman: anna siis asiakkaalle syvempää arvoa tuotteen mukana. Esimerkkinä Ann Handley käytti Blue Bottle Coffeeta, jonka kahvinkeitto-ohjeet ovat todella koukuttavia ja suosittuja – vaikka osa videoista kestää jopa seitsemän minuuttia! Yksi videoiden koukuttama, nykyään Blue Bottle Coffeeta juova fani on Ann Handley.
  2. Tylsistäkin tuotteista saa kiinnostavia tarinan voimalla. Tarinallistamisen merkitystä ei voi liiaksi korostaa. Älä kerro samoja vanhoja tarinoita, vaan keksi uusia.
  3. Ole ajatusjohtaja. Handley toi esille yhden ajatusjohtajan piirteen. Hän ohjeisti yrityksiä johtamaan keskustelua sen seuraamisen sijaan. Niin ajatusjohtaja toimii.
  4. Tee asiakkaastasi tarinan sankari. Asetu oikeasti asiakkaasi saappaisiin, ja mieti, mitä lukija haluaa kuulla ja tietää.
  5. Rakenna itse tarinasi. Se syntyy kaikesta siitä, mitä teet. Sen ei tarvitse olla kronologinen. Kunhan se on koukuttava. Taitava sisällöntuottaja tekee rätistäkin kiinnostavan. Kaikki ulosanti on sisältöä.
  6. Onnistunut yhteistyö tarjoaa yhtä paljon hyvää sekä vaikuttajalle että brändille, tiivistää tubettaja Casey Neistat.