Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

”Moni kakku päältä kaunis, mutta sisältä…”

Miltä organisaatiot näyttäisivät ilman kuvallista ilmaisua? Kaikki julkinen tieto tekstimuodossa. Erikoinen ajatus, eikö vain?

Miltä organisaatiot näyttäisivät ilman kuvallista ilmaisua? Kaikki julkinen tieto tekstimuodossa. Erikoinen ajatus, eikö vain? Visuaalinen suunnittelu on aliarvioitu tiedon näkyväksi tekemisen muoto, vaikka se on erittäin tärkeä osa jokapäiväistä työelämää sekä organisaatiokulttuuria.

”Moni kakku päältä kaunis, mutta sisältä…”, on sanonta, jonka loppuosaan voi itse vaikuttaa. Menestyksekkään organisaation visuaalinen viestintä on todenmukaista ja läpinäkyvää. Sisäinen viestintä ja työyhteisön hyvinvointi tehdään sen avulla näkyväksi. Visuaalinen viestintä on organisaation todellinen sielun peili.

 

Arvot ja läpinäkyvyys ohjaavat

Visuaalinen suunnittelu lähtee yrityksen arvoista – mitä juuri sinun yrityksesi haluaa tuoda julkisuuteen? Onko se yrityksesi perustamistarina? Kuvaus menestyksekkäästi loppuunsaatetusta asiakasyhteistyöstä?

Visuaalisen suunnittelun avulla organisaation viestistä tulee kiinnostava ja värikäs. Tekstilläkin voi toki tarinoida ja luoda mielikuvia, mutta kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Tämä pätee kaikkeen visuaaliseen ilmaisuun organisaation viestinnässä.

Visuaalinen viestintä jää huomattavasti paremmin mieleen kuin pelkkä sanallinen viesti. The Social Science Research Networkin tutkija William Bradfordin mukaan jopa 65% prosenttia ihmisistä sisäistää tietoa helpommin visuaalisesti. Iso osa yritysten asiakkaista kuuluu epäilemättä tähän visuaalisten oppijoiden ryhmään.

Huomioi, miten esität organisaatiosi uutiset sekä kannanotot. Millä tavoin rakennat yritysilmettäsi – hymyileekö henkilöstö esittelykuvissaan staattisessa poseerauksessa vai istuuko jokainen rennosti pallotuolissa vieno hymynkare huulillaan. Jokainen valinta visuaalisessa viestinnässä on valinta siitä, mitä organisaatio on sisältäpäin. Tarkista vastaako ulkoasu sitä, mitä työkulttuuri todellisuudessa on.

 

Onnistuneen ja menestyksekkään visuaalisen viestinnän muistilista:

  1. Vahvista ja selkeytä viesti, joka vastaa omaa arvomaailmaa
  2. Tarinoi ja kuvita – ne tekevät saavutuksista merkittäviä
  3. Analysoi – se auttaa ymmärtämään omaa positiota yrityskentällä
  4. Ole läpinäkyvä – se synnyttää luotettavuuden tunteen suuremman yleisön silmissä
  5. Ota yhteistyökumppaniksi visuaalisen suunnittelun asiantuntija, hän muotoilee viestistä entistä mieleenpainuvamman

 

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!