Tunnetko käyttäjät Thefatjewish, Sarcasm_Only, Girlwithnojob, Fuckjerry ja Daquan? Miljoonia Instagram-seuraajia keränneet meemitilit ovat vaikuttajamaailman uusi musta. Perinteiset bloggaajat ja somevaikuttajat ovat edelleen vahvoilla, mutta meemejä tehtailevat ja eteenpäin välittävät tilit ovat rakentaneet asemansa kuluttajien uusina suosikkeina.

Merriam-Webster määrittelee meemin sekä 1) ideaksi, käytökseksi, tyyliksi tai käyttötavaksi joka leviää ihmiseltä toiselle kulttuurin kautta että 2) viihdyttäväksi ja kiinnostavaksi asiaksi (kuten kuvatekstillä varustettu kuva tai video) tai teemoitetuksi genreksi, jotka leviävät laajasti verkossa, erityisesti sosiaalisen median kautta.

Ja sitähän meemit juuri ovatkin. Parhaiden tilien salaisuus on iskevät kuvatekstit ja samaistuttavat tilanteet, jotka ehdottomasti haluaa jakaa myös kaverille. Instagramissa se onnistuu taggaamalla oma kaveri meemin kommenttikenttään tai lähettämällä meemi suoraan kaverille yksityisviestinä.

Meemit varmasti ovatkin suosituin sisältö, jota jaetaan muille ilman toivetta voittaa arvontaa tai muuta palkintoa. Muuttaako se vaikuttajamarkkinoinnin tulevaisuutta?

Raha liikkuu myös meemeissä

Markkinoinnin ammattilaisilla on aiheesta eriäviä mielipiteitä. Kielteisesti meemitilien vaikuttavuuteen suhtautuvat linjaavat, että seuraajat katsovat meemejä ainoastaan hetkellisen viihtymisen vuoksi – eivät jatkuvan kiinnostuksen takia. Varsinaisia vaikuttajia taas seurataan niin sanotusti ostohousut jalassa, jolloin seuraajaa kiinnostaa mistä vaikuttaja on hankkinut vaatteensa, missä käynyt kampaajalla tai minkä merkkisen puhelimen hän on ostanut.

Kesällä 2018 Digiday linjasi, että meemitilien yhteistöiden sijoitetun pääoman tuotto on perinteisiä vaikuttajia parempi. Artikkelissa kuitenkin huomautetaan, että tämä perustuu meemitilien laskuttamaan hintaan: kaikki eivät vielä välttämättä ymmärrä arvoaan, joten siinä missä miljoonan seuraajan vaikuttaja laskuttaa 15 000 dollaria, pyytää samansuuruinen meemitili palkkiota vain 1000 dollaria.

Toki meemitilien ylläpitäjiin lukeutuu myös heitä, jotka tahkoavat isoa tulosta. Jo vuonna 2015 Financial Timesin haastattelussa TheFatJewish-tiliä ylläpitävä Josh Ostrovsky kertoi tilittävänsä noin 6000 dollaria jokaisesta tuotemaininnasta niin Instagramissa kuin Twitterissä. Yhteistyötä hän oli siihen mennessä tehnyt isojen brändien kuten Burger Kingin ja Stella Artoisin kanssa. Nykyään tilillä on 10,3 miljoonaa seuraajaa ja mainintojen arvo kasvanut.

Meemien lopullista vaikutusta vaikuttajamarkkinointiin on vielä vaikea arvioida, mutta varmaa on, että yhteistyöt kuvien kautta kikkailevien vitsinikkareiden kanssa tulevan entistä yleisimmiksi.

Pieni nauru tarjoaa tauon niin arkeen kuin työpäivään

Vaikka Internet on vapauttanut kaiken tiedon helposti saataville, se silti toisinaan aiheuttaa  myös ahdistusta. Kun sanomalehtien otsikot povaavat ilmastotuhoa, Twitterissä pahoitetaan mieliä ja Facebookissa joku sukulainen kommentoi Karhun uuteen Pride-profiilikuvaan törkeyksiä, on kiva välillä tuulettua vähän viihteellisemmän sisällön parissa. Sitä meemitilit tarjoavat – niin töissä kuin vapaalla.

Nopealla kuvalla kerrottu asia tulee usein paremmin ulos kuin itse kirjoittamalla kokonainen viesti. Tässä muutama henkilökohtainen suosikkini työelämään liittyvistä meemeistä, jotka sopivat erilaisiin keskusteluihin tai tilanteisiin.

Esimerkiksi vakiona monessa kuittaavassa sähköpostissa on tämä peukkua näyttävä Tom Hanks:

Toisinaan viikonloppunsa tavallista aikaisemmin aloittaville muistutetaan, että loput kyllä ovat vielä työn touhussa:

Ja kun joku on sairaana kotona:

Ja tietenkin klassikko muiden kannustukseksi ja tsemppaukseksi:

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *